Bij welke instantie kan ik terecht wanneer er onwaarheden in mijn medisch dossier staan?

Dan bedoel ik dus niet bij de arts of ziekenhuis zelf. Ik ben meer op zoek naar een soort van overkoepelend orgaan wat deze zaken dient te monitoren o.i.d. Een organisatie die misstanden zoals onwaarheden, onvolledigheden, verdraaide bewoordingen en zelfs uit de lucht gegrepen (differentiaal) diagnoses aan de kaak stelt. En dus echt opjectief en inhoudelijk naar het handelen en dossieropbouw van artsen kijkt.
Ben ik dan op zoek naar een juridisch adviseur op medisch vlak? Die kijkt weer niet naar bejegening en zaken op etisch vlak ben ik bang maar puur of jurische protocollen en dus regels en afspraken zijn nageleefd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ik denk dat het begint met het vragen om een second opinion.Ofwel dat een andere arts, onafhankelijk, een nieuwe diagnise gaat stellen. Doe je dat niet dan is er iemand, waarschijnlijk gespecialiseerd in een of ander, die wat geconstateerd heeft en daar ben jij het dan niet mee eens. Er is geen instantie te bedenken die daar een uitspraak over kan doen zonder dat de zaak eerst onafhankelijk opnieuw onderzocht wordt.

Dus ga naar een andere arts en vraag een second opinion. Dat recht heb je.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor dit antwoord. Helaas is dit niet helemaal een oplossing. Ik heb recent mijn dossiers van ziekenhuis en huisarts opgevraagd. Wat daar uit is gebleken is dat verschillende artsen de conclusies, anamneses, klachtenpatroon, algemeen beeld enz klakkeloos van elkaar hebben overgenomen. Er staan diagnoses in waar ik nog nooit van heb gehoord of niet juist en passend zijn. Er staan onwaarheden en hele Verzonnen alinea's beschreven. Ik krijg geen 2e of 3e of 8e opinie omdat artsen niets meer doen ivm het klakkeloos overnemen van dossieropbouw van andere artsen. Dit is niet alleen frustrerend, vernederend en schandelijk maar ook funest voor de verdere hulpverlening.....
In gesprek met artsen zelf of klachtencommissies helpt tot op heden niet omdat het inderdaad het woord van een arts tegen dat van ons is.....
Het is net of ik in een slechte film ben beland momenteel. ...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoek dan eens contact met iemand die verstand heeft van medisch tuchtrecht, eventueel via een wetswinkel. En controleer het dossier op feiten. Als arsten war schrijven, heb je dan een afspraak met die arts gehad, ging het over dat onderwerp, kloppen datums en tijdstippen etc... Ik ben bang dat ik je in deze materie niet verder kan helpen dan met bovenstaande. Succes.
Elke patiënt heeft recht op inzage in zijn medisch dossier. Voor de afhandeling van klachten is elke zorgaanbieder verplicht een klachtencommissie in te stellen, waar de patiënt terecht kan. Daarnaast kan de patiënt bij een regionaal tuchtcollege voor de gezondheidszorg een klacht indienen over een zorgverlener.

Voor advies en ondersteuning kan een patiënt zich tot een van de dertien regionale Zorgbelangorganisaties wenden.