waarom komt er geen nieuw volkslied?

ik vind het een beetje raar dat we zingen dat we van duitsen bloed zijn en de koning van spanje eren.

Toegevoegd na 2 uur:
ik heb er vandaag les over gehad vandaar de vraag.
ik weet dus waar het overgaat.
het is gewoon zo ouderwets, dat taalgebruik en die muziek.
het heeft echt vernieuwing nodig. er moet minimaal een dr en (akoestische)gitaar inzitten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Van het Dietse bloed en de Koning van Spanje is nu wel duidelijk denk ik gezien de antwoorden, maar er is nog een aspect waarom het Wilhelmus in ere wordt gehouden, het is het alleroudste volkslied ter wereld! Tenminste het oudste volkslied met tekst. Dat gooi je toch niet zomaar aan de kant?

Uiteraard kan er altijd een vernieuwing in plaats vinden door er een gitaar bij te voegen. Ik denk zelfs dat dit heel mooi klinkt. Daar deel ik jouw mening in. Maar de basis of tekst veranderen, nee, zou zonde zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat dit traditie is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van volkslied veranderen is een hele klus waar je veel tijd en energie in moet steken om het zo ver te krijgen. Het is veel makkelijker uit te leggen waar dat diets en espanje vandaan komt. Dan is het ook niet raar meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies. Dat wow niet snapt wat er precies bedoeld wordt in het lied ligt aan hem zelf, en niet aan dat het geen geschikt volkslied is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe kom je erbij dat ik het volkslied niet snap?
anneliez
12 jaar geleden
Eens, ik denk dat als je andere volksliederen gaat vertalen, je ook dingen tegenkomt ie lichtelijk uit de tijd zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wow: Omdat jij zegt dat het raar is dat we van Duitschen bloed zingen. Terwijl dat helemaal niet raar is als je weet dat het daar niet gaat om Duitsland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rembem? Je poppetje staat op zijn kop..
Weet je zeker dat dat zo goed gaat? Straks zakt alle bloed naar zijn hoofd en ontploft ie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik op z'n kop? Jij! En de hele website! ;) Wel lastig dat m'n stropdas aldoor voor m'n ogen valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hele begrip volkslied is uit de tijd.
Willem van Nassau is de verpersoonlijking van de strijd tegen de Spanjaarden in de tweede helft van de zestiende eeuw. Zijn leven staat in teken van deze strijd en deze strijd heeft ook geleid tot zijn gewelddadige dood in 1584. Hij heeft de basis gelegd voor het Nederlandse koningshuis zoals wij dat nu kennen. Het Wilhelmus is dan ook een ode aan de Prins en zijn strijd om Nederland tot eenheid te brengen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat is de reden waarom ik niet zo gauw een ander volkslied verwacht.