Waarom komen sommige mensen (bijna) altijd een paar minuten te laat op werk of school?

Is dat laksheid? Is toch simpel te voorkomen.
Of zit zoiets in je genen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Goede vraag,moeilijk te beantwoorden.
Ik was er ook zo èèn,kwam overal op het allerlaatste moment aan.Geen idee waarom,verkeerde inschatting van tijd denk ik.Ik deed het echt niet met opzet en vond het zelf ook heel vervelend.Nog snel even dit,nog gauw even dat en dan was ik alweer te laat.
Ik heb het ( bijna) afgeleerd,ik kom nu meestal op tijd.Wel vaak net op tijd maar toch niet te laat.
Dat is gekomen toen mijn kinderen ( nog kleuters) er door de juf op aangesproken werden.Ik vond dat zeer onterecht omdat het niet hun schuld was en heb de juf erop aangesproken.We hebben beide onze excuses aan elkaar aangeboden en ik ben er heel goed op gaan letten dat ik eerder wegging.

Ik denk dus dat het verkeerd inschatten van tijd is.
Goed inschatten is iets wat je blijkbaar moet leren.
(mijn ouders waren geen laatkomers,dus geen kwestie van genen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Niet elk klok loopt even he.? Kan paar minuten verschil zijn. . .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze kunnen niet op tijd komen, dat is het... Ze kunnen niet anders...
Het zit niet in de genen, maar in de gewoontes... En die zijn net wat minder hardnekkig dan genen, maar gewoontes verzetten zich tegen verandering... Dus dat los jij zomaar niet op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen hebben lak aan (op) tijd (komen), anderen zijn slecht in het inschatten van hun reistijd. Ik kom persoonlijk altijd te vroeg. Ook niet altijd leuk hoor, maar mijns inziens minder erg dan te laat, voor mensen waarmee ik een afspraak heb natuurlijk al helemaal.

Wat mij opvalt is: hoe korter de reistijd, hoe later de mensen verhoudingsgewijs komen. Als iemand bijvoorbeeld om de hoek woont bij zijn werk, zal hij minder op de tijd letten omdat hij er toch binnen enkele minuten kan zijn, bij wijze van spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die dat heeft (en soms is er sprake van 30 à 60 minuten te laat) zei eens tegen me dat het de spanning is van het vertrekken (jezelf goed gereed maken) en het op tijd moeten zijn (de verwachting van degene waar je naar toe gaat).
Dit geeft kennelijk een bepaalde stress, waardoor de vertraging nog groter gaat worden.....
Ja ik vind het ook simpel te voorkomen met zelfdiscipline, maar die persoon dacht er anders over. Gewoonterecht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zo iemand en geloof me dat ik het al jaren probeer.. ik kan nog altijd niet benoemen waar het aan ligt.. ik word op tijd wakker, sta meteen op, heb elke ochtend praktisch hetzelfde ochtendritueel.. en toch kom ik weinig dagen op dezelfde tijd de deur uit.. en als me dat al lukt dan gaat er onderweg van alles anders dan anders.. weg omleiding, file, vrachtauto of tractor di eik niet voorbij kan op de landweggetjes, minder brandstof dan ik dacht dus moet tanken, krijg telefoon en heb mijn oortje nog niet in dus moet stoppen.. en zo kan ik wel even doorgaan..
Heb me er maar bij neergelegd en als het echt veel minuutjes worden haal ik dat later op de dag wel weer in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongeveer wat ik zou antwoorden, ik ben vaak net op tijd of 1 minuut te laat. @ vuurvliegje, dan denk je voldoende tijd te hebben.
Het is vooral psychisch en misschien de opvoeding/achtergrond. Nederlanders staan ook erg bekend om hun stiptheid. In andere culturen ligt dat veel anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kiswum heeft mijn antwoord al verwoord..
:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien je ochtend ritueel eens onder de loep nemen, wat anders kan. De dag ervoor weet je ook dat je te weinig brandstof hebt dus dan alvast tanken. De telefoon kan ook even wachten. Maar kan waarderen dat je zegt als het je overkomt dat je het later op de dag weer zal inhalen dus +1
Je kan de vraag ook omkeren.

Waarom wil jij altijd op tijd komen?

Heeft dit iets te maken met wat je geleerd hebt van je ouders. Hebben zij hier zo op gehamerd. Vinden zij het ook zo vervelend om te laat te komen.
Waarom vinden zij dat dan? (hun ouders?) 1 nare ervaring met een super (lijf)straf is voldoende.

Weet dat anderen niet jouw opvoeding (en jouw ouders opvoeding) hebben gehad. Die hebben niet jouw "aangeleerde" drang om op tijd te komen.
Anderen zijn hierin vrijer en minder gebonden.

Ben je niet jaloers op hun dat zij niet gebonden zijn? Zou je niet zoals zij willen zijn en vrij kunnen zijn hierin?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken je het gevoel van; "nog twee minuutjes blijven liggen... oké, nu nog even 1 minuutje.......... tja, nou kan dat ene minuutje er ook nog wel bij hoor........ door nog 1 minuutje extra kom ik heus niet te laat..."

En vervolgens ben je 5 minuten verder, waardoor je toch echt die bus wel mist. Mensen denken dat het 'wel kan', dat ze 'heus wel op tijd komen', die zien 5 over 10 misschien zelfs hetzelfde als 10 uur.

Zeker een stukje laksheid en een stukje ongedisciplineerdheid. "Effe snel nog dit en dat doen" zonder te beseffen dat het wel degelijk consequenties heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk is dit te voorkomen, we liggen allemaal lekker in ons bed, we willen allemaal nog iets doen voordat we de deur uitgaan. Voor mij is het gewoon verantwoordelijkheidsgevoel. Je kan voorbereiding treffen door sávonds je brood te smeren, je tas, kleren en alles te pakken. Maar alles moet dan maar in de ochtend gebeuren. Heb het dus niet over mensen die af en toe te laat komen of in een file staan. Want dan kan gewoon gebeuren

En de mensen die het dichtst bij wonen gaan altijd van huis op het allerlaatste moment.

Zolang deze mensen er niet op worden aangesproken wordt het dus geaccepteerd. Als mensen te laat komen en toch overwerken is er ook niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cavi, top, jij hebt verantwoordelijkheidsgevoel. helemaal top
Ik denk dat het simpel te voorkomen is, maar dat het vooral een kwestie is van *willen* voorkomen.

Door op tijd te komen toon je respect voor de ander.

Ga je bijvoorbeeld met een paar mensen een stuk fietsen en kom je te laat, dan is dat voor jou wel fijn want je kunt direct vertrekken. Tegelijk dwing je de anderen een tijd te wachten. Hetzelfde geldt voor vergaderingen, of voor groepsreizen waarbij je op een bepaalde tijd weer bij de bus moet zijn.

Misschien ligt het eraan waar iemand het meeste belang aan hecht. Ga je meer uit van het nu en/of van jezelf, dan blijf je makkelijker net iets te lang ergens hangen, of ga je net iets te lang ergens mee door. Daardoor kom je dan te laat, maar aangezien tijd jou niet zoveel zegt (alleen het nu telt), vind je dat niet erg.

Ga je daarentegen meer uit van de toekomst en/of van de anderen, dan houd je continu rekening met wat er nog gaat komen (de toekomst) of met wat anderen van jouw gedrag zullen vinden (de anderen). Dan ben je veel eerder geneigd vooruit te kijken en het nu/jezelf ondergeschikt te maken aan de toekomst/anderen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
uitstekend antwoord, +1
In mijn ogen zijn het altijd dezelfde mensen die te laat komen,dat is wat ik zie op mijn werk,en ze zitten er ook niet echt mee,ik zeg altijd s,morgens vroeg,is de hele dag vroeg,en ik heb mijn vast ritme van opstaan,en het geluk dat ik maar 5 km hoef te rijden,maar wel moet zorgen dat de poort,en de deur los zijn zodat het personeel naar binnen kan,en ik heb een hekel dat mensen buiten moeten wachten als het regent of koud is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hee, een oosterling!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heet verantwoordelijkheidsgevoel! goed als je dat hebt
kan nog geen + geven anders kreeg je er een
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kan jou wel een plus geven,kun je binnenkort ook zelf plusjes gaan geven.
Mensen die met alles te laat komen zijn geen planners.Dat zit in de genen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is laksheid;)

Ik moet een uur reizen en kom nog eerder op school dan mensen die er een km vandaan wonen.

Vaak zijn mensen die in de buurt wonen het meest te laat op school of werk.

Laks, want ik kom toch wel op tijd. of ik heb nog genoeg tijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is simpelweg arrogantie.

Je stelt je eigenbelang dusdanig boven dat van anderen dat je daardoor niet in staat bent op tijd te komen (en je aan andere afspraken te houden).

Klinkt misschien cru, maar ga er eens eerlijk over nadenken, het is wel zo.