Hebben mensen met een lager (dan gemiddeld, wat ca. 100 is) IQ doorgaans meer doorzettingsvermogen dan mensen met een hoog IQ (ca. 120+)?

Omdat ze bijvoorbeeld meer moeten doen voor hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag...+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je

Het beste antwoord

Vreemd genoeg juist niet. Doorzetten tegen alle stroom in om uiteindelijk je doel te bereiken is iets dat veel vraagt van je intelligentie. Gelukkig hebben we niet alleen academische intelligentie, maar ook talenten die we niet kunnen meten (zoals muzikaliteit, lichamelijke intelligentie etc) en vinden die ook hun weg in hun loopbaan. Mensen met een uitgesproken laag IQ en weinig talenten bereiken in de regel weinig en stappen makkelijker in een slachtofferrol. Waar de structuur van onze samenleving overigens wel ernstig aan meehelpt; er wordt erg weinig een beroep gedaan op de dingen die ze WEL kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wanneer de mens 'slim' genoeg is zal hij datgene kiezen wat het beste bij zijn mogelijkheden en interesse 'past' .
Hierbij is de hoogte van het IQ niet relevant, maar de inzet die hij/zij hiervoor wil leveren.

Bij 'interesse' zal sowieso het doorzettingsvermogen hoger liggen, ongeacht de hoogte van het IQ.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet doorgaans. Er zijn mensen met een lager IQ die heel heel veel doorzettingsvermogen laten zien. Maar ook mensen die dat niet doen.
Er zijn mensen met een hoger IQ met veel, en met minder doorzettingsvermogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Iemand die zijn intelligentie als vaststaand feit ziet, zal minder doorzettingsvermogen tonen.
Iemand die minder intelligent is, maar wel groeimogelijkheden ziet, zal daar doorgaans hard aan werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn genoeg studenten die met muziek aan leren en het nog steeds makkelijk voor elkaar krijgen allemaal, terwijl iemand van het Vmbo mischien heel hard zijn best doet (zonder muziek) en het nog maar net kantje boord redden dus dat heeft niet met doorzettingsvermogen te maken. bij de een komt nou eenmaal vanalles vanzelf aanwaaien, en bij de ander niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Kan niet, bestaat niet!'...

Maar met dat principe in het achterhoofd denk ik niet dat je aan het doorzettingsvermogen zou kunnen zien, of die persoon een hoog, of laag IQ heeft...

Dit zou namelijk inhouden dat een 'drs.' die in haar eigen bedrijf gewoon kei hard werkt voor uiteindelijk een goede boterham een laag IQ zou hebben. Om het maar even op mezelf te betrekken...

Of om het maar even over een oud-collega te hebben. J. werkte als systeembeheerder 60 uur in de week. Met een doorzettingsvermogen, zoals ik dat maar bij weinige heb gezien. En inderdaad met het principe 'Kan niet, bestaat niet!'...

En wij zouden dan per definitie een laag IQ moeten hebben? LoL. Dat van mij is uitvoerig getest en op 138 vast gesteld. Ik kom nog uit die generatie dat kinderen met een hoger IQ als probleem leerlingen werden behandeld...

Dat mensen met een lager IQ zich meer moeten bewijzen ben ik zonder twijfel met je eens. Maar dit zegt werkelijk niets over het doorzettingsvermogen...

En dan nog een klein leuk detail: De meeste mensen met een lager IQ werken in een WSW constructie en hebben een ontslagbescherming. Dat moet je eens gaan uitleggen aan al die mensen die momenteel ontslagen worden om 'bedrijfs economische redenen!'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben toch bang,dat mensen met een lager IQ niet het inzicht hebben om iets door te zetten. Daardoor blijven ze toch vaak in b.v de lagere baantjes hangen.Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat ze niet van nut voor de maatschppij zijn!Vaak zelfs het tegendeel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IQ, en doorzettingsvermogen zijn 2 totaal verschillende dingen. Een IQ krijg je mee, hoewel het ongetwijfeld wel ontwikkeld kan worden. Doorzettingsvermogen is een karaktereigenschap die zich al op jonge leeftijd uit. Zo zijn er in de kleuterklassen (groep 1 en 2) van die kinderen die zichzelf al willen leren lezen bijv. en andere kinderen die het liefste buiten spelen.
Ik heb een zoon met een vrij hoog IQ die nu in groep 8 zit, maar liever speelt dan leert, en daardoor misschien niet eens naar de middelbare school van zijn keuze kan. Dit gedrag vertoont hij al sinds zijn kleutertijd.
Ik heb ook een schoonzus met een tamelijk laag IQ, die heel tevreden is met haar schoffelwerk bij de gemeentelijke plantsoendienst, en die volgens mij nog nooit van doorzettingsvermogen gehoord heeft.
En ik ken iemand die via mavo, havo en pabo een baan heeft gekregen en naast haar baan nog een avondstudie op universitair niveau heeft gedaan. Dus dat is doorzettingsvermogen. Maar of zij een lager IQ heeft? Ik weet het niet.
Ik denk dat doorzettingsvermogen ook met amibitie te maken heeft, een ambitie om een bepaald niveau, of een bepaalde functie te bereiken.