Wat kan het betekenen als een persoon iemand (bijna) nooit met de voornaam aanspreekt?

Soms valt het me op dat iemand een persoon nooit bij de voornaam aanspreekt. (bijvoorbeeld alleen met "he, kun jij even..." enzovoort. Ik heb er zelf wel ideeën over waarom dit gebeurt, maar ik ben benieuwd of andere mensen dit (her)kennen en wat dan de reden hiervoor zou kunnen zijn. Volgens mij heeft het namelijk wel een reden/oorzaak.

Toegevoegd na 7 minuten:
ik ken het trouwens ook in familie/vrienden sferen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Een gebrek aan respect is hier naar mijn mening de oorzaak van.

Of diegene voelt zich close tot de ander of ,in een ander geval,kan de hé zegger niet op de naam komen. Zelf zeg ik meestal "zeg".Zeg,kan je dit even vasthouden?

Mijn vader had op de grote vaart gezeten en als ik vroeger 'hey' tegen iemand zei (en tegen hem in het bijzonder) zei hij altijd: 'Een hey is een hoerenbaas in Hong Kong. Dat zeg je maar tegen hem, maar niet tegen mij.' Ook als ik nu nog 'hey, hallo' hoor ligt het me op de lippen om dat te zeggen. Ik reageer trouwens niet op hey. Ik vind het bijzonder onsympathiek en van geen respect getuigen. Ik denk dat degenen die dat doen er nooit op zijn gewezen dat er ook respectvollere benamingen zijn als je de naam niet kent of vergeten bent. Oorzaken? Gebrek in de opvoeding, zowel van thuis, als van school, als van vrienden. Stoer doen tegenover vrienden, overal maling aan hebben, willen opvallen (ook met negatief gedrag val je op).

Als ik zelf als he aangesproken wordt, reageer er ik niet eens op. Ieder mens heeft een naam, een naam die zijn ouders uit liefde hem(haar) gegeven hebben, bij de geboorte. Die naam maakt dat je je gewaardeerd voelt, en dat je erbij mag horen. Door he, geef je al aan weinig respect en waardering voor de persoon te hebben.

Ik denk indd dat in alle bovenstaande antwoorden wel een kern van waarheid in zit. Maar wat ik ook denk is dat men vaak in msn/sms taal tegen iemand anders spreekt. Een soort onbewustzijn. Helaas is het een feit dat de Nederlandse taal op sommige gebieden verloedert!

Dat ie slecht in namen is.