Nee, de enige artikelen daarover in het Wetboek van Strafrecht staan zijn deze:
Artikel 149
Hij die opzettelijk een graf schendt of enig op een begraafplaats opgericht gedenkteken opzettelijk en wederrechtelijk vernielt of beschadigt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
Artikel 150
Hij die opzettelijk en wederrechtelijk een lijk opgraaft of wegneemt of een opgegraven of weggenomen lijk verplaatst of vervoert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
Seks met een lijk wordt dus niet strafbaar gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

tuurlijk wat dacht jij dan

een graf openmaken en dan sex dacht je dat dat mocht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de wetgever mag je je gang gaan. Zie mijn antwoord hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zie het pedro,wat een nachtmens ben jij trouwens,maar het is een schande dat het mag in nederland
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Jack,iemand hoeft niet speciaal opgegraven te worden om er necrofilie mee te plegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dat klopt,maar het is wel het meest voorkomende
Necrofilie is niet apart opgenomen in het Wetboek van Strafrecht. Maar het valt onder "lijkenschennis" en is daarom strafbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkschennis is geen term uit het strafrecht, wel grafschennis. Daar valt necrofilie niet onder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus als iemand toestemming geeft om zich daarvoor te verlenen na z'n dood mag dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel eerst even de watten verwijderen.
Necrofilie is in het Nederlandse wetboek van strafrecht niet als apart strafbaar feit opgenomen. Wel is lijkenschennis verboden, en daar valt seks met doden strafrechtelijk gezien onder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkenschennis staat niet in het wetboek van strafrecht, grafschennis wel
Met een mensenlijk wel, inderdaad lijkenschennis. Echter, mocht het die dode aliën zijn, waar je eerder over had, dan wel! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Officieel niet. Lijkenschennis is wel strafbaar, maar het houd natuurlijk niet op bij het opgraven van een lijk uit een graf. Wat dacht je van die personen die sectie uitvoeren op lijken? Daar gebeurd necrofilie het meeste. Daar zijn de lijken ook nog het meest vers (beetje smerig om te zeggen, maar het is wel zo). Zij zijn wel strafbaar als ze gesnapt worden. Al zou het niet strafbaar zijn volgens het wetboek, dan worden ze gestraft door het ziekenhuis (of instantie) waar ze werken. Ze lopen dan zelfs het risico om levenslang geschorst te worden.