Waarom sluiten mensen een uitvaartverzekering af? Voor het geval ze doodgaan?

Nee zonder gekheid. De kosten zijn over de gehele linie absurd hoog en de baten nihil. Al zet je maar de helft van je periodieke premie op een eenvoudige spaarrekening is er veelal al champagne en een oestertje te serveren in plaats van lauwe koffie en kunstmatig gekleurde cake.

Waarom blijven mensen toch trappen in zo'n nonsense gebeuren als een uitvaartverzekering. Met het idee om zo de familie wat te ontlasten? Om de boel goed geregeld te hebben en rustig te kunnen gaan slapen? Omdat die full colour brochure zo'n brok in de keel veroorzaakte? Waarom?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Zie het als een vorm van verwijderingsbijdrage. De verwijderingsbijdrage betalen we ook, zij het dat dat verplicht is, maar daar staat tegenover dat winkels de oude apparaten niet in willen nemen terwijl ze hier wel toe verplicht zijn. Je moet je apparaten dan alsnog zelf ergens kwijt en dat kost ook geld, dat geld wordt dus allemaal ergens verzameld zonder dat er direct al te veel tegenover staat.

De uitvaartverzekering is in zekere zin net zoiets. Ja je wilt graag je nabestaanden de last besparen en zo, maar financieel is er altijd wel iets aan de hand, je bent (net als bij veel andere verzekeringen) altijd onderverzekerd. Toch betalen we de verzekering braaf (net als de verwijderingsbijdrage en veel andere verzekeringen).

Uiteindelijk denk ik dan ook in de richting van gemakzucht of een vals gevoel van 'veiligheid' (in de zin van het geregeld denken te hebben).

Gepost op: vrijdag 10-04-2009 03:10:07
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk vanwege een soort schijnzekerheid. Je krijgt het allemaal wel wat rooskleuriger voorgeschoteld dan het is.
Mijn moeder heeft me altijd gezegd wat geld op een spaarrekening te zetten, juist voor het betalen van je begrafenis. En dit doe ik al jaren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Begrafenissen zijn best duur en omdat niet iedereen een financiële reserve heeft of in staat is die op te bouwen en toch graag wil dat hij/zij op een fatsoenlijke manier begraven wordt, zijn uitvaartverzekeringen daar een oplossing voor. Ook wil men familie niet met die kosten en zorg opzadelen.
Verder heb je gelijk. In principe kun je beter zorgen dat je geld opzij zet voor je begrafenis, dan ben je uiteindelijk goedkoper uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat veel mensen zelf niet kunnen sparen en ze de nabestaanden niet met kosten willen opzadelen. Maar wat mij betreft heb je gelijk, ik regel dat zelf wel. Maar dat geldt wel voor meer verzekeringen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Enige en best denkbare reden die ik kan bednken is dat je toch op redelijke fatsoenlijke manier wopgeborgen wil worden en de nabestaanden niet met hoge kosten wil opzadelen. Trouwens, nederlanders schijnen zich erg graag voor van alles en nog wat te verzekeren, in andere landen schijnt dat minder te zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor alle verzekeringen geldt, je kunt er ook zelf voor sparen. Een uitvaartverzekering is vooral handig als je onverhoopt vroeg overlijdt, want dan heb je nog niet genoeg kunnen sparen. Maar zelf sparen zal vast meer opleveren, als je je geld niet in IJsland hebt gezet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voornamelijk om niet de nabestaanden met een hoop geregel op te zadelen. En zorgen dat die nabestaanden bij een aparte rekening kunnen is nog een heel gedoe. Banken doen daar heel erg moeilijk over.
Ja het is duurder maar het scheelt een heleboel geregel. De verzekering heeft vaak eigen faciliteiten en mensen in dienst die het in zo verre regelen dat je zelf alleen de voorkeuren voor bloemen, muziek, kist ed. hoeft op te geven en zij regelen dan de rest. Gegeven in wat voor een kort tijdsbestek dit allemaal moet gebeuren en hoeveel er moet gebeuren, ook ivm wettelijke regels, en de papierwinkel die aan die regels hangt die er bij komt kijken en in wat voor staat de nabestaanden vaak zijn, ben je beter af met een goede uitvaartverzekering.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wanneer je het geld op een spaarrekening zet kan het weken tot maanden duren voor je bank het geld vrij maakt door de papier winkel die daar bij komt kijken.
Bedenk dat zelfs jaren na een overlijden je nog steeds instanties tegenkomt die je toch nog even over het hoofd gezien had. Maar als je zo een foutje maakt in die (maximaal!) een week tussen overlijden en uitvaart kan je voor heel onaangename verassingen komen te staan.
Daarbij ga je niet zomaar je eigen uitvaart regelen als je nog leeft. Wie gezond is wil doorgaans het lot niet tarten en wie op de terminale afdeling ligt wil doorgaans aan veel dingen denken maar niet aan dood gaan.
En ja; je kan die dingen allemaal zelf vast leggen maar zelfs dan nog levert dit voor de nabestaanden en enorme berg papier op waar je heel snel, zeker in een rouw periode, het overzicht over verliest. Dingen als de papieren voor belastingen en bevolkingsregister kan je toch echt niet zelf van te voren regelen om maar een voorbeeld te noemen. Dat zijn ook dingen die zo'n uitvaart verzekering voor je doet.
Het gaat niet zo zeer om het goedkope maar om anderen het geregel te besparen. Je hoeft dat niet te doen maar wil je echt de mensen die je achter laat met ook nog eens met dat soort ongein opzadelen om een paar centen uit te sparen? En zo heel veel scheelt het niet. Bedenk dat een bedrijf als Dela in bulk inkoopt en met vaste contracten werkt en daarbij veel en veel efficiënter om kan gaan (door ervaring) met de papierwinkel die er bij komt kijken.
Mensen die dit iedere dag doen draaien daar hun hand niet voor om maar een leek ziet snel vervelende kleinigheidjes over het hoofd. Komt nog bij dat geld dat je op een bankrekening zet de aandacht van de belasting trekt en wanneer je werkloos wordt om wat voor reden dan ook (en dat kan gemakkelijk iedereen overkomen) moet je alsnog dat geld gaan aanspreken bijvoorbeeld. Daar heb je geen last van met een verzekering. En iedereen loopt zulke risicos. Je hoeft ook geen brandverzekering af te sluiten. Maar als je een keer brand krijgt ben je maar wat blij als je er een hebt. Het hele principe van verzekeren baseert zich op rekening houden met factoren waar je geen invloed op hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt slechte en goede polissen. Het gaat voornamelijk om het geregel en dat niemand bij dat geld kan zodat het daadwerkelijk gebruikt wordt war het voor dient. Dat gaat niet bij een bank rekening zoals ik al uitlegde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Plus natuurlijk zoals eerder ook al opgemerkt: Je gaat er hiet van uit dat je heel oud wordt. Leuk, hoop het voor je maar veel mensen halen het niet. 1 keer eventjes niet opletten in het verkeer en de termijn is spontaan een stuk korter. En dan is je rekening toch echt nog niet gevuld.
Ik heb een z.g. natura-uitvaartverzekering afgesloten,dat is een eenmalige afkoopsom,die geindexeerd wordt.Om m'n nabestaanden niet met een toch altijd onverwacht groot bedrag op te zadelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zegt: "De kosten zijn over de gehele linie absurd hoog en de baten nihil. Al zet je maar de helft van je periodieke premie op een eenvoudige spaarrekening is er veelal al champagne en een oestertje te serveren in plaats van lauwe koffie en kunstmatig gekleurde cake."

Klopt wel, maar als je vandaag een verzekering afsluit, en je komt volgende week onverhoopt te overlijden, dan is je begrafenis twv van zo'n 9000 euro wel verzekerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Groot gelijk maar mensen willen nu eenmaal een vorm van zekerheid voor hun begrafenis die toch snel tussen 2000 en 10000 euro kost (kist, kerk, notaris, dokter ,begrafenisondernemer, koor, koffielunch enz)