Hoeveel Italiaans bloed stroomt er door de Nederlandse aderen vandaag de dag?

Nederland kent een aantal van oosprong Romeinse steden. Utrecht is daar een van. Orginele naam Ultra Traiectum. Wat zoiets betekend als nieuwe doorwaadbare plaats.

De toenmalige romeinen hebben zich vermengt met de lokale bevolking in die tijd. Dus ik vraag mij af hoeveel romeins/italiaans bloed vloeit er door onze aderen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Gaat mij er dus om hoe onze genenpool in elkaar steekt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Da's geen Italiaans bloed. En als je zo ver terug wilt gaan trouwens ook geen 'Nederlands' bloed.

Van Nederland zoals wij dat nu kennen is namelijk pas sprake sinds 1815 ; en als je de afscheiding van Belgie meerekent zelfs pas na 1830. Dat is historisch gezien nog maar nét. En de nazaten vande mensen die er toen woonden, noemen we dus allemaal officieel en geheel correct Nederlanders. Zelfs de Friezen ;-)

Maar als je alle Europeanen zou onderzoeken, zou je ongetwijfeld heel wat links kunnen vinden met italiaans maar ook duits, engels, frans, spaans, of zo je liever hebt germaans, frankisch, saksich, bataafs, romeins, fries, weet ik veel wat voor bloed allemaal. Echter dermate verdunt dat je bijna kunt spreken van een homeopatische oplossing ;-)

Uiteindelijk is het dus gewoon menselijk bloed dat door onze aderen stroomt, en de exacte historische herkomst daarvan is van minimale tot geen enkele betekenis, zeker als je bedenkt dat we allemaal van het zelfde eerste kleine groepje mensen afstammen, al ver voor er sprake was van Romeinen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel voor de genenpool, dus vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaan eigenlijk geen 'Italiaanse' of 'Nederlandse' genen. Net zoals er geen 'De Nederlander' bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echter dermate verdunt dat je bijna kunt spreken van een homeopatische oplossing ;-) Ik denk dat je een homogeen oplossing bedoeld ipv homeopatische (;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, MMMM. Ik probeer ook uit te leggen dat er dus geen Nederlandse genenpool is, omdat die nog maar maximaal 200 jaar oud is. En de 'Romeinse' genenpool ook nog maar een krappe 2000, wat op die schaal peanuts is. Ik denk dat het aandeel Italiaans (en Spaans) bloed bij Nederlanders die na de jaren 60 zijn verwekt door gastarbeiders en vakantieliefdes, een heel stuk hoger is. Zeker hier in Twente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mormel : ja, ik bedoel echt een homeopatische oplossing , je weet wel, een molecuul in een zwembad.
Okee, het zal iets meer zijn dan dat, maar in elk geval zo sterk verdunt, dat het geen enkel effect meer heeft, Homeopatisch dus.

Andere antwoorden (3)

Gemiddeld 7,231% per Nederlander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk, bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede schatting. Kijk, feitelijk bestaat er natuurlijk geen goed antwoord. Daarvoor is de vraag veels te ruim voor interpretatie vatbaar.
Simpelweg deze variabelen/woorden zijn erg onduidelijk als je een precieze definitie zou moeten geven:
Nederlander, Italiaan, Romaan, oorsprong, lokale bevolking. Al deze woorden zijn vage begrippen met hele grote betekenisverschillen afhankelijk aan wie je vraagt wat die woorden betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarop is die goede schatting dan gebaseerd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op schattingen van gemiddelde betekenissen.
Daar is geen antwoord op te geven. Je zult ten eerste al moeten bepalen hoeveel italiaans bloed deze romeinen zelf hadden, want ook zij zijn verhuisd en verplaatst. Daarnaast besloeg het Romeinse rijk heel wat meer dan alleen Italie, dus lang niet iedereen die hier heen kwam als Romein was ook Italiaan.

Daarnaast is nog de vraag hoeveel de lokale bevolking echt mengde met de Romeinen en om hoeveel romeinen dit gaat versus hoeveel van de lokale bevolking.
Hiermee zou je een verhouding kunnen berekenen. Als er op elke 9 nederlanders 1 Romein is, is dus 10% Romeins (niet italiaans bloed). Dit zou dan zou blijven tot aan de dag van vandaag.

Ware het niet dat een groot deel van de huidige Nederlands ook geimmigreerd is. Zeker in de middeleeuwen en goude eeuw gebeurde dit regelmatig en ook nu zien we dat een groot deel van de mensen geen Nederlandse voorouders heeft (zeker niet tot aan de tijd van de Romeinen). Dan zul je afhankelijk van de groepen die per tijdvak geemigreerd zijn moeten bepalen hoeveel italiaans bloed zij hadden en dat weer bij het Nederlands gemiddelde berekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerder heeft de lokale bevolking zich vermengt met de Romeinen. De Romeinen zij met genen en al na verloop van tijd teruggegaan naar Rome. Conclusie: nauwelijks bloed door onze aderen van de Romeinen.