Waarom mag een moslima met hoofddoek op een pasfoto en moet ik mijn haar achter mijn oren doen wat ik niet wil?

In ons land is religie en staat toch gescheiden?!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij mag ook best een hoofdoek op voor je pasfoto hoor. als je gezicht, ogen en oren etc. maar zichtbaar zijn.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Hoofddoek en oren onbedekt? Dat kan niet.
Frimu2
10 jaar geleden
@ daphne.....je moet de religieuze noodzaak aan kunnen tonen.

Het beste antwoord

Op zich hoeft het haar niet totaal achter de oren, als de ooraanzet maar zichtbaar is:

"Het gezicht is volledig zichtbaar als (de zijkanten van) het gezicht en de ogen niet bedekt zijn. Haar dat over de ogen (of delen daarvan zoals de oogleden) valt, dan wel anderszins de volledige zichtbaarheid van het gezicht verstoort, kan geautomatiseerde) gezichtsherkenning belemmeren.

De ooraanzet (om de breedte van het gezicht vast te stellen) kan niet bepaald worden als de zijkanten van het gezicht bedekt zijn. Dat wil niet zeggen dat de oren zelf zichtbaar moeten zijn.

Er mag geen schaduwvorming in het gezicht, en met name bij de ogen zijn.
Accessoires zoals haarband, oorbellen e.d. mogen niet reflecteren.
Hoofdbedekking is alleen toegestaan op grond van godsdienstige, levenbeschouwelijke of medische redenen (zie uitzonderingsbepalingen)."

Dus ja, religie en staat is gescheiden maar niet op de manier die jij verwacht. Kijk eens naar de foto's die je op deze pagina ziet: www.bprbzk.nl/dsresource?objectid=16883&type=org of als dat niet werkt: klik op de link onder Eisen pasfoto kinderen jonger dan 6 jaar op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/welke-eisen-stelt-de-overheid-aan-mijn-pasfoto-voor-mijn-paspoort-of-identiteitskaart.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch moest mijn haar Achter de oren.
Ik denk niet dat iemand met een hoofddoek gevraagd wordt om de doek achter de oren te doen. Tenminste, niet op de pasfoto's die ik gezien heb.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja helaas zijn fotografen bang dat de foto's niet goedgekeurd worden en jij weer terug komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan moet die hoofddoek ook maar achter de oren, haha.

Andere antwoorden (1)

Hier word toch voor godsdienst een uitzondering gemaakt. Mits je het aan kan tonen. We moeten het scheiding van kerk en staat, gewoon iets anders interpreteren . Je hebt een scheiding , in wat de staat wil, en wat geloof moet. De nationale feestdagen zijn ook op religieus gebied bepaald, Dat regeltje van scheiding van kerk en staat klopt idd niet.