Kan het doorrijden na aanrijding van een dier ook echt bestraft worden als 'doorrijden na aanrijding'?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Sterker nog: doorrijden na een aanrijding met een verkeersbord / plantenbak / lantarenpaal zonder het te melden is ook doorrijden na een aanrijding. In al deze gevallen moet contact opgenomen worden met de politie. Hetzelfde geldt met het doorrijden na een aanrijding met een geparkeerde auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruim 1 meter 90 ;)
Rieneke1
14 jaar geleden
hoe wordt dier dan gedefinieerd wout?
vanaf een bepaalde grootte, of alleen (landbouw)huisdieren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rieneke: heel zwart-wit gezien gaat het, in het kader van de wegenverkeerswet, alleen om dieren met een eigenaar. Het dier waar het om gaat kan dan eigendom zijn van een boer of van een baasje (huisdier), maar ook van een natuurbeheer organisatie. Naast de wegenverkeerswet artikel 7 kan het op een andere manier strafbaar zijn om door te rijden: 'Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen'. Dit citaat komt uit artikel 36 lid 3 uit de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren. Het niet voldoen aan die verplichting is een misdrijf met een maximum straf van 3 jaar gevangenis.

Andere antwoorden (1)

Ja als je het dier achterlaat zonder dat je actie ondernomen hebt, dan kan dat inderdaad... Ik meen me te herinneren dat iemand een hert aanreed en daarna doorreed en dat de auto die erachter zat het nummerbord noteerde... Later is die man gepakt vanwege doorrijden terwijl hij wist dat hij een dier aangereden had, vanwege zijn eigen schade aan zijn auto... Dat had hij moeten horen of merken...