Kan ik alles wat ik moet weten voor het theorie-examen voor het rijbewijs B terugvinden in gratis informatie van de overheid?

Ik zag onder andere de brochure "Verkeersborden en verkeersregels" waarin een duidelijke samenvatting wordt gegeven van de verkeerswet, maar zijn er nog meer soortgelijke brochures beschikbaar bij de overheid of elders waar ik gratis info kan terugvinden over de feiten die ik moet weten voor het theorie-examen. Ik heb het hier enkel over de feiten, want gevaarherkenning is een vaardigheid die niet enkel op feiten berust.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Het flauwe antwoord is: ja. Want de gehele verkeerswetgeving is online door te lezen, dus alle feiten die je moet weten zijn gratis online te lezen. Maar dan ben je voorlopig nog niet klaar. Bedoel je misschien "een lijstje feiten die je moet weten voor je B-theorie"? Die lijst bestaat niet vanuit de wetgever; je wordt gewoon geacht de wet te kennen. Het CBR maakt natuurlijk wel een onderscheid in wat belangrijk genoeg is om jou naar te vragen op het examen en wat niet (zo gaan ze je niet vragen hoe veel reddingsboten er minimaal op een cruiseschip moeten zitten), maar ze kunnen werkelijk naar allerlei zaken vragen en dat levert dus niet één eenduidig lijstje op met feitjes, maar een heel complex aan begrip en (verkeers)inzicht dat je moet hebben. Veel van die vragen op dat examen zijn ook niet rechtstreeks in het boek terug te vinden maar vragen van jou om snel na te denken en situaties in te schatten (en niet alleen bij die nieuwe gevaarherkenningsvragen maar ook bij zaken als voorrangssituaties, belading, verlichting etc.).

Dus nee, er is geen gratis "lesboek rijbewijs-B-theorie" (zeg maar) van de overheid. Daarom verkopen rijscholen die boeken ook. Die boeken zijn er niet voor niets en die kosten niet voor niets geld: die moeten jaarlijks bijgewerkt worden met de nieuwste wet- en regelgeving. Ook staan er meestal proef-vragen, duidelijke afbeeldingen, foto's van echte situaties, tips&trucs, schematische weergaven, inhoudsopgaven, terugzoeklijstjes, tabellen/statistieken en nog veel meer in.

Natuurlijk kun je het erop gokken door alles bij elkaar te googlen, en als je slim en handig bent zou je het daar heel theoretisch mee af moeten kunnen, maar zo'n lesboek is echt die paar tientjes waard als je op zoek bent naar een panklare bak informatie over wat jij moet weten bij je theorie-examen (en dat ben je, zo te horen). Je gaat toch al vele honderden of wellicht zelfs wel enkele duizenden, euro's uitgeven aan je rijbewijs...

Je kunt ook online proefexamens doen. In mijn ervaring zijn de gratis versies daarvan flink ouderwets, en kun je veel beter een paar euro's uitgeven (en dat is echt maar een paar euro) aan goede online proefexamens, met bijvoorbeeld een realistische stopwatch ernaast net als "in het echt" en ook echt up-to-date vragen.

Succes!