Is de tijd veranderen altijd op de zelfde datum, en wanneer is dat?

Toegevoegd na 1 minuut:
ik weet niet zo goed hoe ik deze vraag kan/moet stellen.....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoel je van zomer naar winter tijd?

Het beste antwoord

De data van de overstap van zomertijd naar wintertijd en andersom verschillen per jaar. Hieronder een overzicht van een paar jaren.
In de Europese Unie loopt de zomertijd van de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober.

Voorjaar: Omschakeling van wintertijd naar zomertijd
Najaar: Omschakeling van zomertijd naar wintertijd
Begindatum (in Europa): Einddatum:

2009: 29 maart 25 oktober
2010: 28 maart 31 oktober
2011: 27 maart 30 oktober
2012: 25 maart 28 oktober
2013: 31 maart 27 oktober

De dagen in maart duren maar 23 uur, terwijl de dagen in oktober 25 uur duren.

Overigens is de wintertijd de officiële tijd en bij de zomertijd wordt de klok een uur vooruit gezet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met de dagen in maart en in oktober bedoel ik alleen de precieze dagen waarop de klok wordt voor- of achteruitgezet, wel te verstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De tijd veranderd al door, dat is het mechanisme van tijd. Zo is het nu en nu is het weer een andere nu. Het veranderd aldoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zomertijd begint op de laatste zondag van maart en eindigt op de laatste zondag van oktober.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je of de datum waarop de overgang van wintertijd naar zomertijd (of andersom) is, elk jaar hetzelfde is?
Dat is niet elk jaar op dezelfde datum, maar altijd in de nacht van zaterdag op zondag, in het laatste weekend van oktober en maart.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ook altijd dezelfde tijd, van 3 uur 's ochtends naar 2 uur (oktober) en van 2 uur 's ochtends naar 3 uur (maart).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wijzigen van zomer in wintetijd valt altijd in de nacht van Zaterdag op Zondag. Het is dus nooit op dezelfde datum!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de datumgrens bedoelt die loopt in de buurt van Nieuw Zeeland... Daar wordt het eerst de nieuwe dag... En die nieuwe dag loopt dan naar Australië en dan via Europa/Afrika naar Amerika en dan weer rond naar Nieuw-Zeeland in 24 uur... En op net zulke wijze gaan we van wintertijd naar zomertijd...

We zeggen wel dat de tijd verzet wordt, maar dat is maar een technisch smoesje, wij staan allemaal een uur eerder op... En dat blijven we doen totdat de wintertijd weer intreedt...