Waarom heeft Zwitserland dienstplicht terwijl dat land altijd neutraal is?

Waarom zou Zwitserland zo'n groot leger moeten onderhouden als het toch (vrijwel) nooit ingezet hoeft te worden? Het land zal namelijk nooit partij kiezen in een oorlog en een invasie door 1 van de buurlanden lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik weet dat het leger ook ingezet kan worden voor vredesmissies, maar daarvoor zou een vrijwilligersleger toch ook voldoende moeten zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat neutraal verhaal moet je ander interpreteren. Ze zijn neutraal in de zin dat ze geen lid zijn van organisaties als de EU of de NAVO (vroeger zelfs ook niet van de VN, inmiddels wel). Het leger hebben ze echter wel nodig gehad, bijv. In WOII. Daarnaast is neutraliteit geen garantie voor vrede (zie Belgie tijdens WOI). Je zal wellicht denken dat dat een ouderwetse gedachte is, maar dat is het niet. Om je twee voorbeelden te geven: -WOI: de meeste mensen inclusief soldaten dachten dat de hele strijd een paar maanden zou duren en dat voor kerst thuis zou zijn. Niemand had verwacht dat het leed zo groot zou zijn. -Uiteenvallen Joegoslavie: ook daar hadden weinig mensen verwacht dat de Serven zouden doen wat ze hebben gedaan (Serven sloten mensen op in concentratiekampen, dat was midden jaren '90). Niemand had verwacht dat er een genocide zou plaatsvinden. Dit is een recent voorbeeld. De grens van Joegoslavie (opperste puntje Slovenie) ligt misschien 200 a 300 kilomter van Zwitserland (let wel tussen Nederland en Joegoslavie lagen maar twee landen, Oostenrijk en duitsland, Nederland hold als regioland defacto) ik snap wel dat ze dan vrees krijgen. Daarmee geef ik ook aan dat je gedachte dat de kans op oorlog in jouw beleving klein lijkt, maar dat ik dat naief vind. Ook hadden velen verwacht dat Jiegoslavie netjes uit elkaar zou gaan, omdat de mrnsen in de landen goed waren opgeleid, het een relatief rijk land en etc. In Europa hebben we geloof ik geen periode gehad met meer dan vijftig jaar vrede (je kan dus geen drie gneraties vinden die allemaal in vrede hebben geleefd, even gecharcheerd). Als je midden in Europa ligt zoals Zwitserland kan ik me voorstellen dat vijftig vrede in eigen land je niet helemaal geruststelt.

Bronnen:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Neutraal_land
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zwitserland...

Neutraal betekent niet dat je het land niet hoeft te verdedigen, Zwitserland mengt zich niet in een oorlog en is daarin neutraal, maar heeft wel een leger nodig om zich kunnen verdedigen in het geval dat het wordt binnen gevallen door de omringende landen, of ondersteuning bieden tijdens natuurrampen. Wij dachten ook zo rond 1940 toen Nederland neutraal was dat het vrijwel uitgesloten was dat het land zou worden binnen gevallen door een buurland.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100