Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heeft Zwitserland dienstplicht terwijl dat land altijd neutraal is?

Waarom zou Zwitserland zo'n groot leger moeten onderhouden als het toch (vrijwel) nooit ingezet hoeft te worden? Het land zal namelijk nooit partij kiezen in een oorlog en een invasie door 1 van de buurlanden lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik weet dat het leger ook ingezet kan worden voor vredesmissies, maar daarvoor zou een vrijwilligersleger toch ook voldoende moeten zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
In nederland had je dat vroeger ook dienstplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen was het nog Koude Oorlog en bestond er het risico van oorlog met het Oostblok.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een sterk leger is nodig om neutraal te kunnen blijven
ronron1212
11 jaar geleden
Opole tot ver na de koude oorlog heeft nederland een dienstplicht gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dienstplicht (of beter gezegd de opkomstplicht) is hier verdwenen in 1997, en dat vind ik eigenlijk nog niet zo lang na de Koude Oorlog.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat neutraal verhaal moet je ander interpreteren. Ze zijn neutraal in de zin dat ze geen lid zijn van organisaties als de EU of de NAVO (vroeger zelfs ook niet van de VN, inmiddels wel). Het leger hebben ze echter wel nodig gehad, bijv. In WOII. Daarnaast is neutraliteit geen garantie voor vrede (zie Belgie tijdens WOI).

Je zal wellicht denken dat dat een ouderwetse gedachte is, maar dat is het niet. Om je twee voorbeelden te geven:

-WOI: de meeste mensen inclusief soldaten dachten dat de hele strijd een paar maanden zou duren en dat voor kerst thuis zou zijn. Niemand had verwacht dat het leed zo groot zou zijn.
-Uiteenvallen Joegoslavie: ook daar hadden weinig mensen verwacht dat de Serven zouden doen wat ze hebben gedaan (Serven sloten mensen op in concentratiekampen, dat was midden jaren '90). Niemand had verwacht dat er een genocide zou plaatsvinden.
Dit is een recent voorbeeld. De grens van Joegoslavie (opperste puntje Slovenie) ligt misschien 200 a 300 kilomter van Zwitserland (let wel tussen Nederland en Joegoslavie lagen maar twee landen, Oostenrijk en duitsland, Nederland hold als regioland defacto) ik snap wel dat ze dan vrees krijgen. Daarmee geef ik ook aan dat je gedachte dat de kans op oorlog in jouw beleving klein lijkt, maar dat ik dat naief vind. Ook hadden velen verwacht dat Jiegoslavie netjes uit elkaar zou gaan, omdat de mrnsen in de landen goed waren opgeleid, het een relatief rijk land en etc. In Europa hebben we geloof ik geen periode gehad met meer dan vijftig jaar vrede (je kan dus geen drie gneraties vinden die allemaal in vrede hebben geleefd, even gecharcheerd). Als je midden in Europa ligt zoals Zwitserland kan ik me voorstellen dat vijftig vrede in eigen land je niet helemaal geruststelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvullend: via de dienstplicht kunnen ze er voor zorgen dat ze genoeg personeel/mankrachten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De strekking is inderdaad hetzelfde als bij het andere antwoord, maar deze geeft betere uitleg/voorbeelden. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Neutraal betekent niet dat je het land niet hoeft te verdedigen, Zwitserland mengt zich niet in een oorlog en is daarin neutraal, maar heeft wel een leger nodig om zich kunnen verdedigen in het geval dat het wordt binnen gevallen door de omringende landen, of ondersteuning bieden tijdens natuurrampen. Wij dachten ook zo rond 1940 toen Nederland neutraal was dat het vrijwel uitgesloten was dat het land zou worden binnen gevallen door een buurland.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind de situatie tegenwoordig niet te vergelijken met de situatie anno 1940. Zie jij het Franse of Duitse leger al Zwitserland binnenrukken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Recente oorlogen hebben op nog geen 200-300 kilometer de Zwitserse grens plaatsgevonden. Bovendien zijn nieuwe conflicten in Europa niet ondenkbaar. Helaas bestaat die kans. Polen is bang voor de onrust in de Oekraine, als dat zou escaleren heb je mogelijk een mondiale oorlog. Persoonlijk vind ik dat nogal eng. Ik vind je gedachte niet logisch. Door je leeftijd ben je wellicht geneigd te denken dat vrede logisch is, maar de kans op een groot conflict is helaas minder klein dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er inderdaad oorlog zou uitbreken in Europa, zal Zwitserland daar volgens mij niet snel bij betrokken worden: het land zal geen militair bondgenpotschap aangaan en ik zou werkelijl geen enkele reden kunnen bedenken on Zwitserland aan te vallen. Zelfs in WO II gebeurde dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je maakt een paar assumpties die m.i. die niet kloppen. Je veronderstelt dat Zwitserland alleen via een grondoffensief betrokken zal raken en je maakt de assumptie dat een ander land Zwitserland er rationeel in betrekt. ook ga je er vanuit dat alle partijen professioneel zijn opgeleid. Dat hoeft allemaal niet. Stel dat er een conflict komt in Europa (de kans daarop is helaas niet uitgesloten). Stel dat een van de partijen per ongeluk iets afvuurt, bijv. rebellen/separatisten en dat gaat de verkeerde kant op. Nu kan het Zwitses zich verweren, als ze geen leger niet. Aangezien de meeste recente conflicten slechts paar honderd kilometer van hun grens afwaren, waarvan de laatste in 2001(13 jaar geleden...) snap ik dat ze nog een leger willen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel wat typo's erin omdat ik vanaf mijn iPad typte, maar ik denk dat het antwoord wel begrijpelijk is. Overigens heb ik onder mijn antwoord nog een aanvullende reactie geplaatst. Wellicht heb je daar nog wat aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ging in de vergelijking met 1940 er voor mij alleen om de onwaarschijnlijkheid te benadrukken, toen dacht ook iedereen dat het onmogelijk was....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat onze beide antwoorden op de vraag ongeveer hetzelfde luiden (in mijn antwoord met iets recentere voorbeelden, maar het punt is ongeveer gelijk). Het is aan opole om er verder wat mee te doen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing