mijns inzien wel komt weinig voor maar is zeker een voornaam
14 jaar geleden
Ja. Het is een oude naam, die je tegenwoordig niet vaak meer hoort.

Toegevoegd na 3 minuten:
even gegoogleled...er was in de 8e eeuw een friese koning Radboud, die zich erg verzette tegen de predikingen van Willibrord, en in de 10e eeuw was er een bisschop van Utrecht met die naam. Het is een Germaanse naam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Radbouwd was de voornaam van de koning der Friezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me geen roepnaam,misschien 100 jaar geleden,wel een mooie naam voor een school of straat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, is een jongensnaam. Komt af en toe nog wel eens voor in Friesland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede vriend van mij heet Radboud..
Dus ja het is een voornaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Collega van me heet ook Radboud, dus lijkt me wel he ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Radboud, Radbod.

Afgeleid van het Germaanse 'raad', met de betekenis 'raad', en 'bod' met de betekenis 'gebieden', of 'boud', met de betekenis 'stoutmoedig'. De betekenis is waarschijnlijk: de dappere raadgever.

De naam is vooral bekend van Radboud, in de 10de eeuw bisschop van Utrecht. Tevens was het in de 8ste eeuw de naam van een koning van Groot-Friesland, welke streed tegen de Frankische hofmeiers en zich verzette tegen de prediking van Willibrord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. De naam was al bekend in de achtste eeuw. In deze tijd kende men nog geen achternamen.
De bekendste Radboud was de 10de eeuw bisschop van Utrecht. Tevens was het in de 8ste eeuw de naam van een koning van Groot-Friesland, welke streed tegen de Frankische hofmeiers en zich verzette tegen de prediking van Willibrord

Ook was er een dichter Radboud, die rond 900 leefde. Hij is geboren in een adellijke Frankische christelijke familie en vernoemd naar zijn voorvader, de Friese koning Radboud. De naam Radboud betekent ‘boodschapper van raad’. Naar deze Radboud is de Radbouduniversitiet (Nijmegen) vernoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik niemand die zo heet.. maar het is zeker een naam. Zelfs als je als ouder besluit je kind Badroud te noemen is dat ook een naam. En ook Doubdar enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, ik ken iemand die Radboud heet. Kan die verder ook niks aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Radboud is een ziekenhuis in Nijmegen, maar ook een voornaam..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijkt een jongens naam te zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Radboud of eigenlijk Radbod (Fries: Redbad) (-719) was een koning van de Friezen. Hij wordt in kronieken en heiligenlevens genoemd als koning of hertog van Friesland.