Kun je met een miljoen riant leven?

Stel je bent 20, wint 1 miljoen en gaat 80 worden. Zou je dan riant kunnen leven zonder te werken? Of is dit niet genoeg?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
24.2K

Het beste antwoord

stel je wint 1 miljoen en je zorgt dat je een rendement van 3 - 4% haalt, kun je van de rente van € 30.000 - € 40.000 leven. je moet dan wel per jaar € 1.200 belasting betalen.
je moet dan wel zorgen dat je het rendement behaald en dat die 1 miljoen wel blijft bestaan. in deze berekening is geen rekening gehouden met inflatie. hierdoor zou het kunnen dat na een jaar of 20, die € 30.000 / € 40.000 niet genoeg is om van te leven
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Dat is niet genoeg.
1000.000 / 60 = 15K per jaar. Zonder vermogensbelasting ed kan je daar niet riant van leven. Als het moet zou het kunnen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kort maar krachtig. Nee.
Of je moet thuis blijven wonen, geen vriendin of kinderen, op een kissie bier gaan zitten en dan kun je misschien van de rente leven.
Maar dan ook niet aan die miljoen komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je 600.000 euro wint, en je gaat hierop rentenieren, krijg je per maand een rente die gelijk staat aan het bedrag wat iemand zonder werk van de overheid zou krijgen. Natuurlijk zit je dan wat krap aan. Maar ik denk dat je met 1 miljoen rentenieren wel een redelijk leven kunt leiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met 1 miljoen op een depositorekening heb je gemiddeld 5% rente. dat is € 50.000 per jaar. hier betaal je 12.000 belasting over dus er blijft 38.000 over per jaar.
Dat is nu een redelijk inkomen maar binnen 10 jaar waarschijnlijk niet meer.
Ik zou toch wat meer proberen te winnen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een miljoen is vaak niet genoeg. Als je het vast zet tegen 4% rente, krijg je per jaar 40.000 euro. Daar kun je van leven, maar niet riant, maar ook niet nog 60 jaar. Want over 60 jaar is 40.000 EUR best wel weinig. Ook moet je over die 40.000 EUR nog belasting betalen, dus houdt je minder over.

Als je een twee miljoen hebt, kun je die 40.000 gebruiken om van te leven, de andere 40.000 euro beleggen / gebruiken als waardevermeerdering van je vermogen, zodat je het jaar daarop meer krijgt. Dan wordt het al makkelijker om het langer vol te houden.

Maar de eerste vraag zou zijn: wat vind jij riant leven. Iedere dag uit eten, een ferrari en 12 vriendinnen? Of gewoon niet werken en geen geldzorgen, maar nog wel boodschappen bij de Lidl?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je naast dat miljoen ook nog blijft werken, heb je er gegarandeerd een zorgeloos leventje aan. Pas dan wel op dat je dat miljoen zelf niet opeet en echt 'renteniert' van de rente.
Ik betwijfel het, ik vermoed dat vermogensbelasting die je moet gaan betalen en de verdere kosten voor huisvesting, eten en dergelijk niet opwegen tegen de rente die je erover kan krijgen. Als je de vermogensbelasting en rente buiten beschouwing laat kan je per jaar van 1 miljoen slechts 16.666,67 euro gebruiken over die 60 jaar. Dus het wordt sowieso karig leven dan als het al gaat lukken..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Riant niet maar een levenslang inkomen van zeg 50.000 euro (ex belastingen) per jaar ligt dan wel binnen handbereik.

Vijf procent namelijk kun je toch redelijk "veilig" maken op je geld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dit kan. Vastzetten van een bedrag bij de bank levert toch wel ongeveer 5% rente op. 5% van 1.000.000 levert 50.000 euro per jaar op. Dit is ruim boven modaal. Wanneer je dit niet helemaal opmaakt krijg je ook nog eens rente op rente.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je heel sober als een monnik leeft ,een voorzichtig ja want als de inflatie naar een two digit gaat kom je er niet zeker als je tot tachtig jaar leeft. Maar studies hebben uitgewezen dat iemand met 1 mio alles in het werk stelt om 2 Mio te bezitten en daardoor risicovolle beleggingen doet. Dus riant leven met een miljoen is een illusie als je toch enige confort wil hebben . (huis, tuin, onderhoud, wagens, reizen, hobby's enz.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geld trekt geld aan met wat geluk en risico's kun je van een miljoen nog veel meer maken. Je komt in een heel andere wereld terecht.

Maar als je pech hebt en je werkt met adviseurs die je niet goed kunt vertrouwen kun je het ook zo kwijt zijn.

Alleen gaan voor de rente is de moeite niet vind ik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het antwoord lijkt me nee, alhoewel het natuurlijk afhangt van wat je bedoelt met riant.

5% op 1 miljoen is inderdaad 50K per jaar en daar valt van te leven.

Waar de andere antwoorden tot nu toe geen rekening mee houden is inflatie. Die is meestal ook enkele procenten per jaar. Spullen worden simpelweg steeds duurder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt eraan, 1 miljoen bruto of netto maakt al een heel verschil. 1 miljoen/60= 17 000 per jaar is 1400 per maand. Dat is dus niet echt veel. Desondanks zou kunnen inesteren, waardoor je geld wel meer waard wordt. Bijvoorbeeld 2 appartementen kopen in de binnenstad en die verhuren. Dan heb je de rest van je leven inkomsten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stel dat de rente per jaar gemiddeld 4,5% is de komende 60 jaar. Je kan dan ieder jaar 46.367,71 euro uit je vermogen opnemen en dan heb je na 60 jaar precies niets (in excel simpel na te rekenen).
In deze berekening is geen rekening gehouden met inflatie gedurende 60 jaar en dat maakt dat 46.367,71 nu iets heel anders is dan 46.367,71 over 25 jaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
60 jaar leven van 1000000, inflatie erbij, ik gok een beetje, dan zou je van 12000 per jaar moeten leven... Dat doe ik al, heel riant zelfs, dus dat gaat me zeker lukken.

Je mag het bedrag op het volgende gironummer storten, dan zal ik het voor je proberen...

Rijk zijn heeft niets met de getallen te maken die op je rekening staan, maar meer met of je tevreden bent met wat je hebt. Wat heb je werkelijk nodig? Warmte op zijn tijd, lucht en een beetje water en af en toe een beetje eten... Daar kom je al een heel eind mee... En alles wat je meer wil en niet hebt, is een reden om ongelukkig te worden...

Het is wel degelijk genoeg voor een tevreden mens, een ontevreden mens heeft zelfs niet genoeg aan het honderdvoudige...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en moest ik dan in Nederland blijven of mag ik dan naar elders verhuizen waar ik vrijwel voor niets riant kan leven?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat een gezeur zeg, en ook totaal niet waar het in deze vraag om gaat. Geld maakt misschien niet gelukkig, maar wel vrolijk. En mij maakt het iig wel gelukkig.
En helemaal geen geld maakt wel degelijk ongelukkig, nog nooit een hele blije gezonde zwerver gezien met een mooie vrouw en een leuk gezin. jij wel?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik heb geen giro...
Waarom gaat iedereen ervanuit dat je alleen maar leeft van de rent, dan ben je dus uiteindelijk 80 en heb je een milioen op je rekening staan, nou joepi.
Je kan het ook andersom bekijken: gemiddelde Bruto inkomen in nl ligt op 29.000 je werkt van je 25 tot je 64 dus dat is 1.131.000 BRUTO. Daar komt dus nog bij dat jij ook nog eens elk jaar +/- een gemiddeld jaar salaris aan rente erbij krijgt.
Naar mijn idee kun je dus redelijk riant leven, geen dure autos of villa's, maar je kan gewoon leven zonder te werken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omschrijf niet werken?
Als je slim bent laat je het geld voor je werken. Niet in de vorm van rente (wel iets natuurlijk) maar in de vorm van onroerend goed of aandelen of een bedrijf. Je zou zeer goed kunnen leven van de opbrengst van huur van 4 woningen in hartje Amsterdam. :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt er natuurlijk aan hoe riant je leeft.
Als je normaal leeft en geen buitengewone dingen koopt, dan lukt het vast wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mischien. Je kunt het geld bijvoorbeeld voor 2x 15 jaar vast zetten. Volgens mijn krijg je ongeveer 2500 tot 3100 netto per maand.