Kinderen opvoeden: hoe ver kun je gaan met potentiële confrontatie?

Vroeger keek ik altijd programma's waarin gekte, de dood, homo's, seks, sukkels, criminaliteit en meer van dat soort dingen werden besproken, om erover te lachen.

Een vriendin van mij keek alleen veilige programma's waar geen enkele vorm van risico aan vast zat.

In Engeland heb je veel verhalen en tekenfilms over slechte kinderen die slecht eindigen. Een jongetje dat met zijn vergrootglas mieren verbrand word op het eind van binnenuit opgegeten door termieten.

Uit Amerika komen veel advertenties die ouders moeten overhalen om hun kinderen te vertellen over het bestaan van drugs.

Drie voorbeelden die bij mij de vraag opriepen: hoe ver kun je gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het goed is, ken je je kind heel goed als ouder. Je weet wanneer je kind ergens aan toe is en wanneer het iets aan kan.

Er zijn kinderen die zo nuchter van aard zijn, dat je ze heel veel onzin kunt laten kijken zonder dat zij daardoor beïnvloedt worden. Ze geloven niet in sprookjes en al heel snel niet meer in Sinterklaas.

Sommige kinderen zijn zo fantasierijk dat ze moeite hebben om werkelijkheid en fictie uit elkaar te halen. Alles wat zij zien nemen ze ook letterlijk.

De kunst is dat je steeds moet aftasten hoe ver je kunt gaan. Blijven communiceren met je kind. Opletten of ze iets begrijpen en het aankunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Heel simpel:

Niets opdringen, niets verbieden.

Niets verstoppen, geen taboe.

Alles is bespreekbaar.

Toegevoegd na 37 seconden:
Kinderen geven zelf hun grenzen wel aan, als je ze daarvoor de ruimte geeft.
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Het gaat hier natuurlijk wel om een vrij specifiek deelgebied...
Ga met je kind mee... Dus als je kind ermee komt, ga er dan spontaan op in en je weet precies wat je moet zeggen op dat moment... Je hoeft niet de hand te pakken en op een hete pit van het fornuis te drukken om het te leren dat het heet kan zijn... Het zal zich vanzelf oplossen, maar laat je kind ermee komen, dat is mijn stelregel... Wees er een tikje passief in zelfs...

Gooi het zeker niet dood met overtollige informatie waar het nog langer niet aan toe is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zelf denk dat je niet geheelonthoudend kan zijn tegenover je kinderen. Kinderen die overal voor beschermt worden, krijgen het later vaak keihard op hun bord, vroeger keek ik zelf ook stiekem dingen die eigenlijk niet voor mijn leeftijd geschikt waren, maar ik ben er niet beter of slechter van geworden, maar wel wist ik dat het bestond. En daarbij op school komen ze ook in confrontratie met kinderen die wél alles zien, en alles weten. Hoever je kan gaan, ligt denk ik ook aan het soort kind. Met je een zal je voorzichtiger om moeten gaan dan de ander. Ikzelf ben vrij open in dingen tegenover mijn zoontje, wel heb ik op mijn digitenne het sexkanaal achter een slot gezet , want dat is gewoon te ranzig voor kleine kinderen, en dat is iets waar ze nog lang niet mee bezig hoeven te zijn. Zelf tekenfilms worden steeds agressiever, en als ik merk dat hijzelf ook agressiever word van een bepaalde tekenfilm (in dit geval the turtels) spreek ik hem daar op aan, en mag hij voorlopig even geen turtels kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal niet meevallen om dat te schiften, al helemaal niet als ze ook bij vriendjes kunnen kijken.
En waar worden kinderen bang voor? dat zal per kind verschillen.
Even een voorbeeld; ik heb 2 dochters en toen die klein waren hebben ze allebei een tekenfilm gezien van Oliver Bommel.
Een leuke film zo rond de kerst met geen enkel geweld erin.
Daarna kreeg onze jongste dochter rare nachtmerries over een krokodil, we snapten er niks van.
Tot na een maand of 2 onze oudste dochter er ook wakker van werd, hoorde waar het over ging en half slapend tegen ons en haar zusje zei, nee joh dat was geen krokodil maar een draakje.
Toen wisten we wat het was, ze droomde over een draakje waar ze niet bang voor was maar die ze zielig vondt.
Nadat we hadden uitgelegd hoe en wat, hielden de nachtmerries op, gelukkig.
Hiermee bedoel ik ook een beetje te zeggen, wat ze ook zien als het kwartje verkeerd valt heb je nog steeds een probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwelgje! Het is eigenlijk ook een hartverscheurend verhaal, zeker voor kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaaa zo heette die film, ik was de naam kwijt, dankjewel.
Het was ook wel een beetje zielig maar echt geweld zat er niet in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk heet de film zelf 'Als je begrijpt wat ik bedoel'. Het draakje is een zwelgbast en wordt liefkozend Zwelgje genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt weer gelijk, het was de vaste uitspraak van O. Bommel, alweer bedankt, grappig iemand stelt een vraag en ik krijg goede antwoorden.
is per koter verschillend. dus een kwestie van ken je kind. als ik hier haary potter laat zien,, dan is de oudste van tien, er weken mee bezig en scheelt het maar een haar of hij de bezem probeert te starten, (laatste niet echt natuurlijk) maar hij loopt echt al weken door het huis met zeer slecht uitgesproken toverkreten. waardoor ik echt zo iets heb van nou.. tover de dader maar weg.
(heeft H.Potter gezien bij z'n echte, lees "verwen" pappa)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet al te voorzichtig zijn, maar wel heel goed opletten.

Je moet kinderen niet bang maken met allerlei ranzige voorbeelden.
Maar ook niet alles voor ze verstoppen.