Kijk je bij het kopen van cosmetica of het proefdier vrij is?

Of vindt je dat niet belangrijk?
In Nederland is het testen van cosmetica op dieren al meer dan tien jaar verboden. Maar buiten Nederland ging het gewoon door en werden duizenden dieren aan onzinnige experimenten onderworpen. En die cosmetica stond gewoon in het schap bij de Nederlandse parfumerieën en winkels. Vanaf 11 maart 2009 is dit sterk aan banden gelegd. Het handelsverbod spaart niet alleen de levens van duizenden muizen, maar ook van heel veel andere proefdieren.
Maar het wordt nog mooier
In 2013 mag er in heel Europa geen enkele dierproef voor cosmetica meer plaatsvinden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 omdat je aandacht aan dit onderwerp besteed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard!
Van mij ook een plus voor de informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor je goeie vraag en ook voor de antwoorden.

Antwoorden (8)

ik koop al jaren dierproefvrij.
het betreft dan bedrijven die de afgelopen 5 jaar geen proeven hebben gefinancierd, en de intentie hebben dat ook in de toekomst niet te gaan doen.
die krijgen het dierproefvrijlogo (wat een woord :s)
het is heel makkelijk nu, want de meeste huismerken van etos en het kruidvat enzo zijn dierproefvrij.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vette +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ja, ik let daar wel op. Al heb ik nog steeds make-up van het merk Bourjois, wat volgens mij wel getest is op dieren.
Toen ik dat kocht dacht ik er eigenlijk niet bij na.
Totdat ik The Body Shop leerde kennen. Prachtige winkels met mooie en eerlijke producten.
Ik heb een hele mooie kwastenset gekocht, en dacht eerst dat het echt dierenhaar was, maar het is gewoon synthetisch! Zo mooi, en zo ontzettend zacht! Je merkt geen verschil en het is net zo duur!
Ik vroeg me al af waarom ze deze "haren" niet voor nepbontjassen gebruiken. Dan denk ik dat een heleboel bontdragers overgaan op dit soort jassen.

In sommige gevallen begrijp ik dat er dierproeven nodig zijn (medicijnen enzo) maar voor cosmetica en andere dingen die met het uiterlijk van de mens te maken hebben is dierenleed totaal overbodig!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vette +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
De producten (make-up) die ik koop zijn als het goed is dierproefvrij volgens deze winkels. En ga er dan ook wel vanuit dat dit zo is.

Zo weet ik ook een bedrijf die zegt dat alles dierproefvrij is maar is niet opgenomen in de dierproefvrij-lijst. En volgens mij is dan niet echt dierproefvrij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel eerlijk, ik heb er echt nog nooit op gelet....
Maar zou ik misschien wel moeten doen....
Nog nooit over nagedacht.... dom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik let er nooit op, maar koop altijd bij Yves Rochier, dit zijn goede producten, dierproefvrij en plantaardig. Omdat dit weet let ik er dus niet op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat heel veel mensen dit niet weten, dus hoop ik dat dit artikel de mensen op weg helpt.

Zij kiezen niet voor het alternatief en laten deze dieren dus bewust lijden.
Wanneer ieder mens cosmetica koopt wat op dieren getest is, gaat het vanzelf uit de handel...

Mijn vrouw kijkt daar nooit na.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dierproefvrij is een breed begrip. Er zijn een heleboel cosmeticafabrikanten die beweren dat hun producten niet getest zijn op dieren.

Dat is meestal ook wel zo, maar wat ze er niet bij vertellen is dat ze hun producten wèl ontwikkelen met behulp van uitkomsten van dierproeven, die overigens ergens zijn opgeslagen in een heel grote centrale database (ik dacht in Zweden maar dat weet ik niet zeker).

Ik weet dit doordat ik consulente ben geweest voor een van deze bedrijven die ook toegaven dat ze daar gebruik van maakten terwijl ze zelf als 'Dierproefvrij' Cosmetica concern bekend stonden.

Dit is met name èèn van de redenen waarom ik ben overgestapt naar het zelf maken van deze producten. Weliswaar nog niet alles, maar toch al wel heel veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat goed zeg, ik wist dit niet. Zou stichting Proefdiervrij dit weten dan? Het is wat dat betreft wel raar dat iets de naam kan krijgen van iets dat het niet eens is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor je antwoord
Ik let er eigenlijk nooit op, schaam!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt dan tijd he, krijg je ook een +je van mij.