Voor wie geldt de studiefinanciering akkoord op september 2015?

Ik heb gelezen op duo.nl dat basisbeurs afgeschaft wordt, en maximaal 365 euro aanvullend kan krijgen, de ov jaarkaart behoudt. Het is me niet duidelijk, dus alle studen (mbo, hbo enz) krijgen vanaf september 2015 geen basisbeurs meer? (Dus 365 maximaal stufi) kan iemand mij helpen.
Dank u.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

De wijziging die m.i.v. cursusjaar 2015- 2016 ingaat geldt voor alle studenten, dus ook voor MBO-studenten. De basisbeurs wordt vervangen door een studievoorschot. Dit voorschot bestaat uit een lening en een collegegeldkrediet. Voor studenten van wie de ouders minder dan € 46.000 euro per jaar verdienen komt daar nog een beurs bovenop. De aanvullende beurs kan oplopen tot € 365 euro per maand voor studenten met ouders die minder dan € 30.000 euro verdienen. Boven dat inkomen loopt het bedrag terug.

Er zijn ook voordelen t.o.v. de oude studiefinanciering. De maximale afbetalingstermijn gaat van 15 naar 35 jaar. De bijverdiengrens studiefinanciering wordt afgeschaft. Het reisrecht (de OV-kaart) blijft behouden en wordt uitgebreid tot mbo-studenten beneden de 18.

Een inhoudelijk overzicht van de nieuwe studiefinanciering vind je in de bronnen.
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
De aanvullende beurs is maximaal € 365.
Omdat u nu al studeert valt u onder het overgangsrecht. U studeert ook volgend jaar volgens de regels van de oude studiefinanciering. Als u in 2015 naar het HBO overstapt, heeft u zelfs nog recht op volledige studiefinanciering: 4 jaar + 3 jaar lenen. Helemaal zeker ben ik er niet van of u een 'oude' student blijft bij overgang naar HBO. Dus infomeert u verder.
fisbel
9 jaar geleden
Omdat u nu al studeert valt u onder het overgangsrecht. U studeert ook volgend jaar volgens de regels van de oude studiefinanciering. Wat hierboven staat schreef ik in mijn reactie op uw vraag. Het DUO heeft dit bevestigd. Voor u verandert er dus niets. De regels van de huidige studiefinanciering blijven van kracht.