gaan er minder mensen naar de kroeg of lijkt het maar zo?

Weet jij het antwoord?

/2500

De kroegeigenaren zeggen van wel. Ze geven het anti-rookbeleid de schuld. Ze zouden het ook kunnen zoeken in de verhoging van de prijzen van de consumpties, maar daar hoor je ze nooit over :)

Ook cafés hebben, net als hotels en restaurants, een slecht kwartaal achter de rug. De omzet nam ruim 6 procent af in vergelijking met het vierde kwartaal van 2008. De prijzen stegen met 4,5 procent en het omzetvolume daalde met 10 procent. De prijsstijging bij cafés was hoger dan gemiddeld in de horeca. Cafés kregen begin 2009 te maken met fors hogere inkoopprijzen van bier. Om de marges niet verder onder druk te laten komen werd de hogere inkoopprijs doorberekend aan de klant. Ondanks gestegen prijzen daalde de omzet van cafés in 2009 met 7,5 procent. Het omzetvolume daalde zelfs met 11,5 procent. Toegevoegd na 1 minuut: het aanta bezoekers is terug gelopen

Bronnen:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/handel...

Je hebt helemaal gelijk, er gaan laatste tijden gewoon minder mensen naar kroeg. Tenminste bij ons hier is dat zo. Vroeger was kroegen bij ons hier prop vol, rond deze tijden. Maar nu blijkt dat echt heel minder te zijn...

Dat is zo. Tegenwoordig zitten we allemaal op GV.

ja, en dit heeft inderdaad te maken met het antirookbeleid, en de consumptie prijzen ook, maar integenstelling tot wat gezegd wórd, horen kroegeigenaren zich te houden aan acijnzen en móeten de prijzen wel aangepast worden

Ik kan het je niet precies vertellen, want ik en mijn volledige rokende vriendenkring (een man of 20) en hele groepen rokers die ik ken van Internet, zijn er sinds het rookverbod niet meer geweest. We hebben dus geen idee of het er drukker, minder druk of even druk is. Bij de Hema enzo (kan ik naar binnen kijken) is het wel beduidend rustiger dan vroeger ; toen was het altijd de hele dag door volle bak. Nu is het een desolate klinische ruimte, die meer aan een wachtkamer in een ziekenhuis doet denken ; een paar bejaarden en veel lege stoelen. Dat verhaal hoor je van heel veel rokers. Van niet-rokers hoor je weer tegenovergestelde verhalen. In Amerika en Engeland is indertijd met het rookverbod het kroegbezoek flink gedaald. Door echter een trucje uit te halen met de wetgeving, waardoor drank in winkels onder horeca is gaan vallen, lijken de omzetcijfers voor de branche te zijn gestegen. Geen middel wordt geschuwd om ons te misleiden. Onder de jongelui zie zaterdagavond gaan stappen is weinig veranderd ; er rookten er al relatief weinig, en ze zijn meer gewend om buiten te roken. Maar horeca-instellingen met een andere doelgroep, voelen het wel degelijk in de portemonnee. De plaatsen waar ik nog wel kom, is om die reden de asbak weer op tafel gezet. Na twee maanden met minder dan 50 % van je omzet wil je wel...

Jazeker, ik was een frequent kroegganger, en met mij een vriendengroep van ongeveer 10 personen (en hun netwerk dus ook..) maar sinds het anti-rookbeleid gaan we liever allemaal bij elkaar op bezoek. Zelf na een avondje cinema of een etentje gaan we met z'n allen bij iemand thuis nog nazitten in plaats van nog een paar uurtje in de kroeg te dollen. Ik vindt het jammer, maar het is nou eenmaal zo.

Toen het rookverbod er net door was ging ik in elk geval vaker naar de kroeg. Niets zo ranzigs als 's ochtends de rooklucht in je eigen haar ruiken en 's avonds douchen staat garant voor een 'bad hair day'. Sinds de kroeg hier in de buurt de asbakken weer op tafel heeft gezet kom ik er niet meer. Smerige bende.

Ik kwam er nooit en ik kom er nooit. Volgens mij is er dus niet zoveel veranderd!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100