Welke problemen brengt de privatisering van de Nederlandse luchtmacht met zich mee en wat zijn hier oplossingen voor?

Redelijk actueel is dat de overheid de luchtmacht wil privatiseren door (pariculiere) bedrijven of ondernemingen, maar ik denk sowieso wel dat dit een aantal problemen met zich mee brengt zoals het 'misbruik' dat er dan gemaakt kan worden met de luchtmacht omdat het dan 'eigen' bezit is. Maar wat zijn meer problemen die hierbij komen kijken en belangrijker nog, wat zijn hier oplossingen voor?

Ik heb namelijk de opdracht gekregen op school om hier een discussie over te houden en daarom moet ik de nodige voorbereidingen treffen natuurlijk.

Toegevoegd na 44 minuten:
Het is trouwens niet actueel, maar het is een stelling. Sorry, foutje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ha, die Basgradussen;

Als er al een privatisering van defensietaken zou worden overwogen denk ik dat die plannen al snel terug zouden worden getrokken. Van de privatiseringsgolf van de afgelopen jaren is men immers ook niet meer zo overtuigd als op voorhand. En acties van bedrijven als Blackwater in Irak hebben aangetoond dat conflictsituaties niet effectief kunnen worden beheerst door bedrijven die er baat bij hebben dat dat conflict blijft voortbestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wie wil de luchtmacht kopen? Waar halen ze de winst vandaan? Dit leidt tot een aggressieve oorlogsorganisatie zoals de WIC
13 jaar geleden
Deze stelling is onmogelijk. Het leger zal altijd onder de regering moeten functioneren. Prive legers zijn niet toegestaan. Krijgen we machtsmisbruik
ronron1212
13 jaar geleden
Ik denk dat privatisering van de luchtmacht een slecht idee is. Ze kunnen bijvoorbeeld werk weigeren.

Maar het hoofddoel om de luchtmacht te privatiseren is natuurlijk geld. De huidige luchtmacht wilt geen winst maken, en dat wilt het wel als het een geprivatiseerd bedrijf is. Misschien wordt het dan zelfs wel duurder ipv goedkoper
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Operationele gevechtstaken kunnen nooit geprivatiseerd worden.
Privatisering van ondersteunende taken is wel mogelijk:
onderhoud vliegtuigen, gebouwen, catering. ICT enzovoort