Mijn vader heeft geen voogdij, moet ik zijn inkomen meetellen bij het aanvragen van studiefinanciering?

Mijn vader heeft geen voogdij over mij. Maar nu wil ik studiefinanciering aanvragen en vervolgens staat er ouder #2 en zijn naam. Telt dit mee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Officieel hoeft dit niet, maar helaas zijn ze bij de IB-groep niet altijd even snel van begrip.
Het beste kun je even langs gaan bij het kantoor van de IB-groep in jouw gemeente en je situatie uitleggen, zodat ze het direct in de computer kunnen verwerken. Anders sturen ze met beetje pech je nog tig keer het zelfde formulier omdat ze denken dat je het bent 'vergeten' in te vullen...

Zo ken ik twee verhalen waarbij dat gebeurd is...Bij de 1 was de 2de ouder overleden, en bij de ander was de vader onbekend...Hun hebben beide veel moeite gehad om dit bij IB-groep op papier te krijgen. (Het meisje dat niet wist wie haar vader was heeft er helemaal een hoop ellende meegekregen). Dus het werkt het beste als je het persoonlijk even gaat uitleggen aan de IB-Groep en hun vraagt hoe je dit het beste kunt vermelden en of ze dat direct kunnen verwerken...Want je vader zijn inkomen telt niet voor jouw studiefinanciering als hij geen voogdij meer heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Van de site van DUO: http://www.ib-groep.nl/particulieren/mbo-er/privesituatie/problemen-met-je-ouders.asp
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ trouwens
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede link! Dank je!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik wist dat die er was :-) Heb het ooit eens uitgezocht voor een vriendin van mij waarbij haar vader niets met haar te maken wilde hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet of het zo simpel is.
Wanneer een vader niet getrouwd is met de moeder kan hij het kind erkennen. Dan heeft hij nog geen ouderlijk gezag over het kind maar is wel financieel verantwoordelijk tot het 27e levensjaar .
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Het hangt van de situatie af. Soms is er geen contact meer tussen ouder en kind. Of is de situatie zo bijzonder (mishandeling bijvoorbeeld) Dan kan DUO het inkomen van de vader niet mee tellen. En de ouders zijn niet financieel verantwoordelijk tot 27, dit is tot 18.
Er is een onderhoudsplicht tot 21.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt tot 21 jaar. Het gaat om het principe. Ik het antwoord staat dat het inkomen niet meetelt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dat is afhankelijk van de situatie.