wat gaat voor in een zakelijke brief; eerst datum,plaats en dan betreft of andersom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (5)

In tegenstelling tot vroeger, toen er nog echt strikte regels golden voor de indeling van brieven, is er tegenwoordig meer vrijheid op dit gebied. De Hollandse en de Amerikaanse briefindeling zijn de twee meest gebruikte lay-outs. Hierop treffen we tegenwoordig vele varianten aan. Toch is er één variant die het meest wordt gebruikt, namelijk de Amerikaanse indeling nieuwe stijl. Deze vorm heeft 3 kenmerkende eigenschappen:

* de onderdelen beginnen in dezelfde positie aan de linkerkant
* de alinea's worden gescheiden door een witregel
* de volgorde van de onderdelen ligt vast

De volgorde van deze onderdelen kan bijvoorbeeld zijn:

1. afzender
2. geadresseerde
3. plaats en datum
4. referentieregel(s)
5. aanhef
6. brieftekst
7. slotformule
8. ondertekening
9. bijlagen
10. kopie

http://www.leerwiki.nl/Hoe_schrijf_ik_een_zakelijke_brief
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerst plaats en datum, dan 'betreft'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst plaats : Amsterdam, 17 maart 2010 en dan nieuwe alinea Betreft: of Ref.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plaats, datum: ROTTERDAM, 17 Maart 2010
2 witregels
Betreft: (onderwerp)
1 witregel
Aanhef: Geachte heer/mevrouw,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plaats > datum> betreft