Brengt de media mensen op ideeen?

Vaak zie je 1x wat op tv, internet of in de krant en daarna ineens bijna elke week.

Voorbeeld:
Bakstenen van de viaduct naar auto's gooien. Toen het op tv was geweest gebeurde het ineens bijna overal.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag! +

Het beste antwoord

Jazeker, de media maken de hypes... Jij haalde het al aan van dat stenen gooien, maar ook de zelfmoordaanslagen zouden er niet zijn als er geen aandacht in de media aan geschonken werd...

Daarom zou ik voorstellen om aan zulke hype-makende nieuwsberichten een einde te maken, maar helaas kan dat niet meer in deze wereld, want twitter en hyves en msn en ga zo maar door overspoelt ons met informatie... Het is niet te beperken of te voorkomen... Dus dat is de negatieve macht van de media...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk inderdaad dat de media jongeren of wie dan ook op ideeën brengt. Juist door het in het nieuws te vertellen/zetten.

Jongeren kijken bv ook veel op You Tube, wanneer het oud en nieuw naderd, ze doen daar ideeën op over het gevaarlijkste vuurwerk/explosies!

Maar om concreet antwoord te geven op je vraag; Ik denk het zeker!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...reclame werkt op dezelfde manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Zeker de jeugdige medemens.
Alles staat tegenwoordig in het teken van media.
Helaas kan de niet altijd onpartijdige media een verhaal "kleuren".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas wel.
Misschien moet de media ook eens heel duidelijk maken
hoe gevaarlijk het is, en wat de gevolgen zijn, als je
zoiets doet zoals gesteld in je voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker, er komt steeds meer nieuws op media. En dat nieuw brengt gelijk ook nieuwe ideeën mee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De media hielden ooit een serieus onderzoek in hoeverre de media volgens 'de bevolking' invloed had gehad bij een heftige gebeurtenis. Het ging over de opkomst van de LPF en tevens over de moord op Pim Fortuyn. 80% van 'De bevolking' antwoordde dat de media daarop geen enkele invloed had, grappig toch (ook beetje naief)?

Zowiezo dat de media zelf het onderzoek uitvoerde, vond ik opmerkelijk, maar ook de uitkomst. Het geeft naar mijn idee aan dat mensen zichzelf (en hun naasten) objectief en onbeinvloedbaar inschatten.

Bij het stenen gooien is het veel helderder dat de media wel degelijk ideeen losmaakt.

Maar de media is zelf ook weer beinvloedt door de bevolking, immers in deze heftige tijden, zijn we alleen nog te bereiken voor nieuws dat schokkend of zeer opmerkelijk is...

En zo wordt interviewen een mini-oorlog, het ontlokken van ontboezingen en politieke debatten zijn een wedstrijd geworden.

Ik vind het geen ramp, de bevolking kiest zelf, uiteindelijk zullen we er toch weer op uit komen dat we de schreeuwers liever de rug toe willen keren. Maar dat duurt nog wel even, misschien eerst een echte crisis en oorlog? Of wie weet welk bijzonder persoon ons de ogen met stille kracht weet te openen?