Waarom heette de zeventiende eeuw, de Gouden Eeuw?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Zie voor zeer uitgebreide informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gouden_Eeuw_(Nederland)

Het beste antwoord

In de 17e eeuw had Nederland veel handel met andere landen waardoor Nederland erg rijk werd. De VOC werd opgericht (de Verenigd Oost Indische Compagnie) Nederland ging naar Indie om vooral veel kruiden te kopen. Ook werd de WIC opgericht (de West Indische Compagnie). Jammer genoeg was deze boot voor slavernij bedoeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog bedankt ik heb een 8 gehaald! MVG, Kaete

Andere antwoorden (2)

In de 17de eeuw ging het heel erg goed met Nederland. Vandaar de gouden eeuw, er waren veel inkomsten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zeventiende eeuw wordt de Gouden Eeuw genoemd omdat de Republiek in die tijd erg welvarend werd onder meer door de handel in specerijen uit Azië en slaven uit Afrika.
Antoni
10 jaar geleden
Powergen
10 jaar geleden
En niet te vergeten, de economische handel in Amsterdam, commerciële landbouw en de moedernegotie.
Antoni
10 jaar geleden
Ja, en het was niet alleen een bloeitijd voor de handel, maar op vrijwel alle terreinen van het maatschappelijke leven maakte de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden in de Gouden Eeuw een bloeitijd door.