Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wij hebben wietoverlast van de buren maar woningbouw en politie doen niets, wie heeft er nog tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou je middels ene toevoeging kunnen uitleggen waar de overlast specifiek uit bestaat?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En vooral waar? Ik kom er aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook benieuwd waar de overlast uit bestaat. Kan je dat omschrijven?
Cryofiel
11 jaar geleden
De toelichting is hier te lezen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/overig/duiven-wietoverlast.490927
Cryofiel
11 jaar geleden
Die andere vraag (de link van mijn vorige reactie) blijkt te zijn verdwenen. Zie voor een uitleg van de situatie van vraagsteller mijn reactie van zojuist onder het antwoord van Kristal (de derde reactie aldaar).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (5)

Je moet schriftelijk een klacht indienen. Eerst bij de woningbouw, waarbij je ook aangeeft dat je deze overlast al eerder hebt gemeld. Zet in je brief dat je graag binnen 14 dagen na dagtekening een reactie ontvangt, waarin de woningbouw dient aan te geven welke stappen zij gaan ondernemen om jouw probleem op te lossen. Zet ook in je brief dat je jouw klacht zult indienen bij de klachtencommissie, indien je geen reactie ontvangt. Meestal komt de woningbouw dan wel in actie.

Helpt dit echter niets en blijf je dus zitten met de wietoverlast, dan kun je de Woonbond om advies vragen. Je moet wel lid zijn (€ 35,15 per jaar), zie link.

Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer even in gesprek te komen met de burgermeester. Als je in een kleine gemeente woont zijn ze vaak wel bereikbaar voor de burger op vaste tijden in de week.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het allemaal niet helpt, even de media (locale krant oid) tippen dat zowel politie als woningbouwvereniging hier niets aan doen. Als hen dan publiekelijk om een reactie wordt gevraagd, zullen ze waarschijnlijk wel in actie moeten komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verzoek tot handhaving indienen bij de gemeente.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle antwoorden die zijn gegeven gaan uit van een groot probleem. Terwijl jij niet aangeeft wat het probleem is. Als er bijvoorbeeld wiet verbouwd wordt en men tapt illegaal elektriciteit af van jou, ja, dan zal je een klacht bij de politie in moeten dienen.
Maar als je last hebt van de rook wanneer de buren in de tuin wiet roken is een gesprek met de buren aan te raden.
Dus, geef eerst aan wat het probleem is, dan kan er beter geantwoord worden.
Tot die tijd zou ik zeggen: ga in gesprek met de buren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/overig/duiven-wietoverlast.490927 voor een uitgebreide uitleg van het (grote) probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet meer te vinden Cryo.
Cryofiel
11 jaar geleden
Die andere vraag is inderdaad verwijderd. Vreemd, want het was dezelfde vraag, maar dan mét uitgebreide toelichting, dus beter dan deze vraag die helaas geen toelichting heeft en daardoor onduidelijk is. Hopelijk wil vraagsteller haar uitleg hierheen kopiëren. Uit mijn herinnering: De buren hadden een duivenhok met duiven. De man van vraagstelster is zwaar allergisch, en kreeg het benauwd vanwege die duiven. Na contact met de buurman zijn de duiven weggehaald. Het hok is echter nooit schoongemaakt, en dat stinkt nu een uur in de wind. De man van vraagsteller kan nu door zijn allergie nog steeds niet in zijn tuin zitten, ook niet nu de duiven weg zijn. Intussen is de buurman vertrokken en woont de zoon van de buurman in dat huis. De zoon rookt wiet. Dat was regelmatig te ruiken. Sinds een tijd woont er iemand anders bij die zoon in het huis. Die medebewoner rookt veel en vaak wiet. Daardoor stinkt de slaapkamer van vraagsteller nu vrijwel continu naar wiet. Haar man is dus continu benauwd. Nu dus niet alleen in de tuin (vanwege de stank van het nu lege duivenhok) maar ook in de slaapkamer (vanwege de wietrokende medebewoner). Ze heeft haar benauwde man naar de dokter gebracht, maar die woont op een kwartier afstand, en in dat kwartier was de benauwdheid verdwenen. Daardoor is er geen bewijs dat manlief werkelijk benauwd wordt van de geuren. Klagen bij de buurman heeft geen zin. Buurman belooft met zijn zoon te praten en dan zal alles goedkomen, maar in de praktijk verandert er niets. Klagen bij de woningbouw en bij de politie heeft geen effect. (Dit is uit mijn herinnering, en die is natuurlijk onbetrouwbaar. Meer dan dit kan ik er niet van maken. Hopelijk geeft vraagstelster uitsluitsel.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je toelichting Cryo, voor zover je het je herinnert. Gast, dit is wel een heel lastig verhaal... Je kan nu eenmaal de buren niet verbieden duiven te houden. Ik vind het dan al heel bijzonder dat de duiven zijn weggehaald. Nu heeft je man er nog steeds last van, doordat het hok niet werd schoongemaakt. Dat is ellendig vanwege die allergie maar alweer, je kan het de buren niet opleggen dat hok schoon te maken helaas. Wat eventueel wel mogelijk is, is om zélf aan te bieden om het hok schoon te maken, misschien samen met wat vrienden. Dan kan meneer tenminste weer lekker buiten zitten.
De wiet... ja, je kan mensen ook al niet verbieden om in hun eigen huis wiet te roken... Nu weet ik de indeling van jullie huis niet maar misschien is het mogelijk in een andere slaapkamer te gaan slapen. Als er aan de andere kant van het huis wel een slaapkamer is waar je de wiet niet ruikt is je probleem ook opgelost. Nu zal Gast het misschien niet eerlijk vinden dat zij er van alles voor moet doen, maar ja, dan ben je wel van het gedoe af. De buren veranderen niet en het is geen zaak voor de politie etc.
Als het helemaal niet wil kan Gast altijd nog naar de rijdende rechter.
Dit is een typisch geval voor dat programma.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing