Kan een arts tijdens een specialisatie met een promotieonderzoek beginnen om zijn of haar doctorstitel te verkrijgen?

Om de vraag iets te verfijnen: zijn er richtlijnen wanneer iemand een promotieonderzoek start en staat het staat het vrij om dit op ieder moment in de carrière te doen, of dient een arts zich geheel op zijn of haar specialisatie te richten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat bestaat wel. Het wordt een "MD-PhD" genoemd. Dat duurt langer dan een PhD of MD afzonderlijk, maar korter dan de som van de twee. Maar de opleider zal dit niet zomaar aan iedereen toestaan: je moet wel wat in huis hebben. Zie de link voor meer info (in dat geval uit Groningen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord, ik wist niet dat dit bestond. Weet je ook hoe het zit als dit na de eigenlijke opleiding gebeurd? Als bijvoorbeeld de afgestudeerde arts bezig is met een specialisatie en tijdens die specialisatie ermee wilt beginnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als een arts er tijdens de specialisatie mee wil beginnen moet ie daar het beste maar met zijn opleider over praten (de specialist/afdelingshoofd/professor). Het is immers sowieso een kwestie van maatwerk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt. Ik vond het een goede site, Onder het kopje 'wat is promoveren' stond iets interssant over de 'AGIKO-constructie', waarin je inderdaad onderzoek kunt doen gecombineerd met een specialistenopleiding.