Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is het mogelijk een bankrekening te openen als dakloze?

ik heb geen woon of verblijfplaats en kan door de situatie er ook niet aan komen. zijn er mogelijkheden om toch ergens een bankrekening te openen? zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.6K
Amadea
10 jaar geleden
Hoe ben je dan tot nu toe aan geld gekomen? Het lijkt mij dat geen enkele meerderjarige zonder bankrekening kan...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja hoor, dat kan wel. Wanneer je dakloos bent, heb je ook geen "normale" rekeningen [gas/licht, huur etc.], iedere andere rekening kun je voorzover ik weet, contant betalen. Als het over inkomsten gaat, er wordt nog veel handje contantje afgerekend, bij werk/klussen, en wat heden ten dagen het meeste oplevert is : bedelen... gewoon buiten op straat... en daar heb je genoeg aan een oude sok en een opbergplaats waar geen ander van weet [kluisje op het station? bijv.] ... probleem opgelost.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Daklozen kunnen al weer meer dan 10 jaar een bankrekening te openen.
Zij hebben geen vaste woon- of verblijfplaats maar hebben de kans een rekening te openen voor primaire diensten, zoals het aangaan van transacties, pinnen en sparen. Voor een krediet komen ze niet in aanmerking.

Voorwaarde om de rekening te kunnen openen, is dat de thuisloze geregistreerd staat bij een instelling zoals het Leger des Heils. De bankrekening is vooral van belang voor het ontvangen van de uitkering.

Het Leger des Heils biedt niet alleen aan daklozen of zwervers zonder vaste woon- en verblijfplaats de mogelijkheid van een bankrekening. Ik ken in mijn woonplaats ook mensen die niet ergens ingeschreven staan en zich hebben laten registreren bij het Leger des Heils hebben geopend. Deze registratie is bijvoorbeeld noodzakelijk om op gemeentelijk niveau iets te regelen.
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Deel van het antwoord werd ondertussen al gegeven. Als aanvulling: De meeste banken nemen er genoegen mee als je kan laten zien dat je op een adres post ontvangt. Mogelijk heb je iemand waar je post heen gezonden mag worden, dan kun je ook een rekening openen. Strikt gezien doen banken dat niet, maar de praktijk is er wel naar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding