Is de 8 weken wachttijd van het aanvragen van een collecte vergunning de minimale wachttijd?

In alkmaar doen ze er 8 weken over, ik was dus benieuwd of dat ook flink gekort kan worden (2 weken o.i.d) omdat het heel snel nodig is

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, 8 weken is de maximale wachttijd, de gemeente moet binnen 8 weken beslissen of je de vergunning krijgt, doen ze dat niet dan moeten ze de de vergunning afgeven. Ik denk niet dat het zin heeft de gemeente dit sneller te laten doen.
In iedere gemeente waar ik heb gezocht gaat dat zo. Ook in Alkmaar moet er binnen acht weken een vergunning moeten zijn afgegeven of niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Het hangt van de gemeente af hoelang een verzoek voor een collectevergunning kan duren. Dat varieert van 2 (Losser, Epe), 3 (Dordrecht, Koggenland), 4 (Lansingerland, Rotterdam) tot 8 weken (Lopik, Sittard-Geleen). Amsterdam daarentegen handelt het verzoek binnen 10 dagen af. Afhankelijk van doelstelling collecte bijvoorbeeld ANBI kan in sommige gemeenten worden volstaan met een melding. Een spoedbehandeling is bij mij niet bekend, Informeert u bij uw gemeente.
De gemeente geeft aan dat binnen 8 weken na de dag waarop zij de aanvraag hebben ontvangen een beslissing wordt genomen over de aanvraag. Bovendien kan de gemeente de beslistermijn met maximaal 8 weken verlengen. Dit is zo gesteld in de APV, art 1.2 lid 2. In theorie kan het dus 16 weken duren voordat een besluit genomen is.

Bovendien kan de gemeente na bestudering van de aanvraag menen dat de aanvraag niet volledig is omdat gegevens ontbreken die de Wet of de gemeente vereisen. De gemeente kan dan verzoeken om aanvulling en daarbij besluiten de termijn pas te doen ingaan na ontvangst van de aanvulling. zo wordt de theoretische beslistermijn dus nog langer.

De praktijk zal echter zijn dat binnen 3 tot 8 weken beslist wordt indien je netjes via de site hebt aangevraagd en dus de benodigde informatie hebt aangeleverd. Max 8 omdat ze dit ook prominent en zonder slagen om de arm op de website zetten. Min 3 omdat dit voor een beetje inboeken, bestuderen, overleggen, reactie opstellen en doen ondertekenen toch wel nodig zal zijn.

Als je echter meer gevoel voor het beslismoment wilt hebben zou ik gewoon bellen (tel 14072 en spreek in "Alkmaar"). Dan vriendelijk vragen wie de aanvraag behandelt. Vervolgens aan die persoon zelf vragen wanneer je redelijkerwijs een reactie verwachten kan. Licht daarbij eerlijk toe waarom je op hete kolen zit.