Wat was dat gebouw met een rood potlood tussen het Binnenwegplein en de Lijnbaan in Rotterdam?

Uit mijn jeugdjaren (jaren '80) herinner ik me een gebouw dat een brug was tussen twee panden over de Lijnbaan. Dit was vlak naast het pand van het warenhuis Ter Meulen aan het Binnenwegplein. Er hing een groot rood potlood aan de gevel kan ik me herinneren. Het gebouw bestaat nog steeds maar is nu deel van een modewinkel en compleet anders qua gevel (veel meer luxe en modern).

Ik heb me destijds vaak afgevraagd wat de functie van dat gebouw was. Ik heb een idee dat het iets met verkiezingen te maken had vanwege dat rode potlood.

Toegevoegd na 23 uur:
Ik ben er inmiddels achter, dit was het z.g. "Lijnbaancentrum". Een kunstgalerie. Zie: http://collecties.gartest.deventit.nl/atlantispubliek/detail.aspx?xmldescid=374152&tag=&view=lijst&volgnummer=0&positie=14&beschrijvingssoort=157879244&doc_beschrijvingssoort=157879244&a_z=%5BARGS_PLACEHOLDER%5D

Toegevoegd na 23 uur:
En zie ook: http://rjb.x-cago.com/GARJB/2000/12/20001231/GARJB-20001231-0163/story.pdf

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik moest onmiddellijk denken aan het gebouw met aan de ene kant "Jungerhans" [serviezen etc. en in de kelder de "Profita" afdeling, veel voor een leuke prijs, waar goede zaken gedaan werden door veel klanten] aan de Coolsingel kant en aan de "Ter Meulen" kant zat Donner de beste en bekendste [en grootste met prachtige inrichting met halve étages] boekhandel... toch zeker in Rotterdam...
Nu is Donner onderdeel van een groter geheel, samen met De Slegte is het onderdeel geworden van "Polare". Hoewel de oude namen voorheen toch nog op de gevel te lezen waren, is dat inmiddels achterhaald, helaas want niets herinnert op deze manier nog aan "Donner" een nog steeds zeer bekende naam in Rotterdam.

Toegevoegd na 11 uur:
Misschien bedoel je het anders dan ik begreep. Komende van de Bijenkorf loop je linksaf de Lijnbaan op, komt langs een plein, waarop de "Oude Poort" [van een school aan de Oude Binnenweg] staat/stond, loopt onder een overgang door [waar links een snackbar-achtige onderneming [met terras] zat en rechts een BOEKENWINKEL, naam weet ik zo niet meer, heb daar zowel naast Gerard Cox als naast Gerard Reve gestaan. Op de gevel stond in grote letters "Change is valuable, ... ... ..." verder gaat mijn geheugen even niet. [Onder de overgang, dus tussen de snackbar en de boekhandel, was een grote stenen trap naar beneden waar een bioscoop zat, naam .?.]
Liep je langs de trap en de winkels door had je links op de hoek Donner en rechts Ter Meulen aan het Binnenwegplein.

P.S.
Je vraag gaat over een gebouw tussen het Binnenwegplein en de Lijnbaan, deze twee straten kruisen elkaar, dan ben ik toch bang dat je iets anders bedoelt, want er tussen kan dus niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Donner zat aan de overkant van Ter Meulen, niet ernaast. Zie http://www.architectuurinrotterdam.nl/building.php?buildingid=240&lang=nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Donner en Ter Meulen zaten naast elkaar, ieder in een eigen pand, met een doorgang ertussen, het stuk van DE LIJNBAAN dat later [na het opruimen van het restant van het Coolsingelziekenhuis], erbij kwam.
De Lijnbaan was uniek in Nederland toen deze geopend werd, de eerste autovrije winkelstraat.
Aan de overkant zat de Klerk [nu MediaMarkt].
Amadea
10 jaar geleden
Nee, dat klopt niet. De Klerk zat in het pand waarin later Donner kwam. Zie http://couvreur.home.xs4all.nl/ned/rdam/architectuur/100jaar/1954.htm
Amadea
10 jaar geleden
Hier nog een leuk artikel om de juiste herinneringen terug te halen: http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/article/detail/2200347/2007/09/24/Koffie-met-n-heerlijke-punt-bij-Termeulen.dhtml