ww uitkering herleven na buitenland bezoek eenvoudig?

Stel ik krijg op 1 februari een ww-uitkering voor 14 maanden en ik besluit 2 februari naar het buitenland te gaan voor een paar maanden (en dan zet ik ww stop). Is het dan GEMAKKELIJK om daarna je ww uitkering weer te herleven en dat een maand van te voren aan te vragen voor je terugkomt? Ik blijf dan binnen de 26 weken eis. Gaat het UWV dan misschien toch zeuren dat je niet gewerkt hebt? Ik heb al contact gehad met UWV hierover en zij zijn hier beetje vaag over. Daarom hoor ik graag ervaringsdeskundigen.

Nog een tweede vraag.. of je al je opgebouwde ww recht weer opnieuw krijgt na 2 jaar werken, of worden dan de maanden die je 'gebruikt'hebt in een eerdere werkloosheid eraf gehaald? Of te wel wat ik nu opmaak krijg ik nooit meer terug?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Als de WW-uitkering gestopt is vanwege vakantie / verblijf in het buitenland en deze periode is korter dan 6 maanden, kan de WW-uitkering in het algemeen voortgezet worden. te zetten. U moet zich dan weer melden op werk.nl van het UWV. De einddatum voor uw WW-uitkering schuift op met de periode die zit tussen het stopzetten van de WW-uitkering en het moment dat u weer terug bent van vakantie.
Als u, nadat uw WW-uitkering is gestopt, langer dan 6 maanden met vakantie c.q weggaat, dan vervalt het recht op WW. U kunt dan pas opnieuw een WW-uitkering aanvragen als u opnieuw aan de voorwaarden voldoet.

Wat betreft uw tweede vraag:
Als de WW-uitkering is gestopt omdat u weer bent gaan werken en u wordt weer werkloos, dan kunt u opnieuw een WW-uitkering aanvragen. Dit heet ook wel ‘herleving van de uitkering’. De maanden die al verbruikt zijn worden in het algemeen afgetrokken van het recht dat men nog heeft.

Op hoeveel maanden u dan na herleving van de uitkering recht hebt is afhankelijk van de persoonlijke situatie. Het voldoen aan de wekeneis en de jareneis zijn mede bepalend voor de duur van de uitkering. Zie bron 2.