Hoe kan de politie een wapen koppelen aan een misdrijf?

Even een voorbeeld om het wat duidelijker te maken :

Persoon A heeft illegaal een wapen gekocht. Persoon A schiet vervolgens mensen dood. De politie heeft echter geen aanwijzingen verder en laat het erbij zitten.

Vervolgens wordt persoon A een aantal maanden later gefouilleerd en toevallig heeft desbetreffende persoon dezelfde wapen bij zich.

--

Hoe kan de politie in die situatie weten dat de wapen die persoon A bij tijde van fouillering bij zich had dezelfde is als bij de schietpartij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Ieder vuurwapen heeft trekken en velden ( de groeven in de loop ).
Deze zijn uniek voor ieder wapen en voor de legale wapen zijn deze unieke kenmerken vastgelegd en bekend bij de desbetreffende overheidsdiensten.
Voor de illegale sector wordt er door de gevonden kogel ( punten ) een soortgelijk database door/voor justitie opgebouwd.

Andere kenmerken zijn de gevonden hulzen, en de wijze waarop de slagpin of haan de slaghoed van de huls heeft geraakt ( ook deze zijn karakteristiek ) maar niet echt doorslaggevend.

Toegevoegd na 17 minuten:
Een beetje weldenkend crimineel maakt liever gebruik van een revolver dan een pistool of semi automatisch geweer.
Daar een pistool en semi automatisch geweer de hulzen automatisch uitwerpt en dus extra bewijslast achterlaat.
Immers een boefje gaat niet na gebruik nog even uitgebreid hulzen rapen.
Een revolver heeft dat "probleem" niet, daar de hulzen achterblijven in de trommel en dus niet achterblijven op de plaatst van gebruik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat ieder wapen een afdruk achterlaat op de kogel, die uniek is voor dat wapen (net zoals jij je schoenzolen op een andere manier verslijt dan ik zou doen.
anneliez
10 jaar geleden
Als de kogel door de loop naar buiten gaat laat deze groeven achter op de kogel die uniek zijn voor elk wapen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1 de groeven in de loop laten onmiskenbare sporen achter ter indentificatie van de gebruikte munitie.
2 de gebruikte munitie laat sporen achter in de vorm van kruitsporen en verbrandingsresten die ook een soort van onverwisselbare sporen achterlaten op kleding huid en andere voorwerpen die in de buurt van een afgevuurd wapen waren op het moment van afvuren.
3 vingerafdrukken en DNA die achterblijven op Hulzen en het wapen maken de bewijstlast kompleet