Hoe noemen ze iemand die koning is geweest, maar nu niet meer koning is en niet dood is?

Bijvoorbeeld iemand die zijn troon aan zijn zoon gaf, noemen we die nu koning of prins, of bestaat er een andere naam voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet opgevallen dat ze toenmalig koningin Beatrix sinds de abdicatie prinses Beatrix noemen voor een koning is dat niet anders
SimonV
10 jaar geleden
Amadea wees me erop dat een koning in België dan koning blijft...
Cryofiel
10 jaar geleden
Je kunt hem ook 'voormalig koning' noemen.

Antwoorden (2)

Dat is een geabdiceerde koning. In sommige landen blijft hij gewoon de titel koning dragen. In andere landen, waaronder Nederland, krijgt hij de titel prins terug.
Amadea
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
Je hebt het over de titel "prins terug krijgen". Dat suggereert een beetje dat deze titel bij het koning worden 'ontnomen' is. Ik weet niet zeker of het zo werkt, of dat het meer een kwestie is dat de erfelijke titel "prins" overschaduwd wordt door de hogere ambtelijke titel "koning", en dus daarom niet meer gebruikt wordt. Overigens is de paus ook een vorst, en Benedictus wordt nu paus-emeritus genoemd. Ik zou 'Koning-emeritus' voor ons land, met zijn ambtelijke invulling van het begrip Koning, ook helemaal geen slechte titel vinden :)
Amadea
10 jaar geleden
Met terug bedoel ik dat hij voordat hij koning werd al prins was, en die titel na zijn aftreden weer krijgt.
Castle
10 jaar geleden
Het zal er wel aan liggen dat "iets terug krijgen" negatief klinkt ondanks dat het niet zo hoeft te zijn.
Amadea
10 jaar geleden
Als jij in de supermarkt je portemonnee laat liggen, en je krijgt 'm met complete inhoud terug dan klinkt dat toch ook niet negatief?
Dat wordt bij wet bepaald. In Belgie mocht de afgetreden koning die titel blijven voeren, in Nederland kregen zowel Juliana als Beatrix de titel Prinses. Er is dus geen regel voor, maar wel kan er in een bepaald land een bepaald gebruik zijn. Per geval beslist de regering (beter: wetgever) hoe en wat.