Korting wordt afgerond, 10 cent korting per liter diesel...

Maar wat je moet betalen is altijd net minder dan een geheel getal en dat is altijd zo, ook toen de gulden een wettig betaalmiddel was... Toen kostte alles ook 9,99 en 14,95 enz enz... Dus het is een reclamejongenstruc... en wij tuinen er allemaal in...

Het verkoopt makkelijker, want het was nog een tientje, dus dan doen we het maar... Als het €10,02 was dan kocht je het niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is een truc van onze gewiekste reclamejongens.
€9.99 'klinkt' minder dan 10 euro.
14 jaar geleden
Dat heet psychologische lrijsstelling.
Mensen denken onbewust in ' hele' bedragen, waarbij de drempel tussen ' goedkoop' en ' duur' vak alleen maar in het eerste / de eerste paar cijfers zit, en de rest niet meetelt.

Zelfs als je weet hoe het trucje werkt, werkt het.
19,99 ziet er uit als een tientje, terwijl je best weet dat het 20 euro is, maar het prijskaartje ' 20' was je vermoedelijk niet eens opgevallen.

Hetzelfde zien we bij 99,00 euro versus 100. Het ziet er, ondanks dat ene eurootje, gewoon een stuk goedkoper uit.

Zelfs bij hele dure dingen passen we het trucje toe. Zo zijn er beduidend meer huizen van 119.000, 139.000 en 189.000 euro dan van 120.000 , 140.000 en 190.000 . (Een huis afronden op 189.999,95 heeft geen zin meer, omdat het bedrag dan juist te lang lijkt en we dus voornamelijk naar die eerste cijfers kijken. ).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen ze omdat het dan een stuk goedkoper lijkt. Er zijn altijd wel mensen die daarin tuinen.