De tijd dat het automatisch gaat, ligt nog voor ons... De werkgever moet nog steeds zelf de aangifte doen voor de loonheffingen (of laten doen) en de afdracht. Dat gaat nog niet vanzelf.
Dat weet ik wel Toon. Ik bedoel in dit geval dat de werkgever dat regelt en de werknemer niets meer hoeft te doen. Is spreektaal.
Als je mijn zorgverleners (ik ben PGB-houder en werk meest met mensen in loondienst die onder de regeling dienstverlening aan huis vallen) zou vragen hoe het nu eigenlijk zit met PGB-werk en de belastingen, zouden ze ook zomaar iets kunnen zeggen als: "Oh, dat gaat vanzelf", of "dat is automatisch geregeld", terwijl de SVB natuurlijk een hele afdeling voor die salarisadministratie heeft.
Vanuit het perspectief van degene voor wie alles geregeld wordt en die daarom niet meer zelf achter dingen aan hoeft, lijken zaken al heel snel "automatisch" te gaan. ;-)
In dit geval heb ik bewust deze woorden gekozen omdat VS blijkbaar niet al te direct wil zijn met de vraag en de vraag: "zorgt U voor de loonbelasting en premieafdracht?" dan misschien te sterk geformuleerd is. Ik krijg de indruk - hoewel ik dat natuurlijk verkeerd kan hebben - dat VS vrij jong is, en dan kun je daar gebruik van maken door enigszins naïef te zijn in je vragen zodat ze als minder bedreigend over zullen komen. Al moet je dat natuurlijk niet overdrijven.
Je zou ook kunnen vragen of hij een kopie van je id kaart nodig heeft voor de loonbelastingverklaring. Dan verteld hij inderdaad zelf wel of het werk zwart of is niet.