De opstal verzekering is in de meeste gevallen een verplichte verzekering voor huiseigenaren, dit is een uitgebreide verzekering.
In de voorwaarden staat precies uitgelegd waarvoor u verzekerd bent.
- De opstalverzekering dekt elke schade aan uw huis die is ontstaan door brand, storm, inbraak, vandalisme, leidingbreuk (waterschade) en vrijwel alle andere oorzaken van schade.
- Ook worden extra kosten vergoed als u door schade tijdelijk niet in uw huis kunt wonen en bijvoorbeeld in een hotel of in een ander huis moet verblijven.
- Glas, ook in windschermen, dakramen en dakkoepels, is altijd meeverzekerd. De kosten van noodvoorzieningen zijn eveneens gedekt.
- In geval van waterschade worden ook de kosten van opsporing van het defect aan waterleiding, c.v.- en airconditioninginstallaties vergoed.
- Antennes, zonweringen en zonnepanelen zijn standaard meeverzekerd. Heeft u een Woonhuisverzekering binnen het Woon- & VrijeTijdPakket afgesloten voor 2 mei 2013? Dan zijn antennes en zonweringen standaard meeverzekerd.
Brandverzekering
Een brandverzekering valt onder een woonverzekering. Als je als huurder een woonverzekering afsluit, ben je verzekerd voor inboedel en opstal (het huis zelf). Als er dan brand is, vergoeden deze twee verzekeringen niet alleen jouw spullen, maar ook de schade die het huis zelf heeft opgelopen. Hoeveel je vergoed krijgt, hangt af van de dekking van jouw verzekering.
Inboedelverzekering
Een inboedelverzekering dekt het verlies of beschadigd raken van de inboedel. Onder inboedel vallen alle roerende zaken die tot de particuliere huishouding behoren. Het betreft de huishouding van de verzekeringnemer en iedereen die duurzaam met hem samenwoont. Er zijn verschillende soorten inboedelverzekeringen. De belangrijkste zijn:
uitgebreid
extra uitgebreid
meest uitgebreid (ook wel genoemd “all-risk” of “van buiten komend onheil” )
Een brandverzekering is als je een andere woonverzekering hebt, dus overbodig in de meeste gevallen.
Een opstal verzekering is bedoeld voor huiseigenaren, een inboedelverzekering is bedoeld voor huiseigenaren, maar ook voor huurders. Laat je goed informeren welke verzekering wat dekt, zodat je niet over verzekerd bent.

Toegevoegd na 7 minuten:
Lees altijd goed door waarvoor en in welke graad je al verzekerd bent, voordat je besluit een nieuwe/andere verzekering af te sluiten. Ook een glasverzekering is vaak overbodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met opstalverzekering wordt de verzekering voor de eigen woning bedoeld.
Voor de spullen in je woning, zoals meubels, apparatuur, kleding en persoonlijke bezittingen is er een inboedelverzekering.

Een brandverzekering is een verzekering die een object verzekert tegen bepaalde directe en indirecte schade ten gevolge van brand. Je auto kan aanvullend verzekerd zijn tegen brand.
Een woning en de inboedel daarin verzekerd men tegenwoordig voor meer risico's dan alleen schade door brand. Opstal- en inboedelverzekeringen dekken diverse risico's, bijvoorbeeld brand, inbraak, diefstal, storm, neerslag, blikseminslag en vorstschade.