Ik kreeg een rekening, van steunzolen, die ik nooit opgehaald heb, moet ik betalen ?

Ik heb einde 2012 steunzolen aan laten meten, en heb daarbij gezegd, dat ik ze alléén wou hebben, indien ze vóór het eind van 2012 geleverd zouden worden, ivm de eigen bijdrage aan het ziekenfonds, dit zou geen probleem zijn werd mij gezegd, edoch, ik kreeg in februari pas de melding dat ik mijn steunzolen kon ophalen, maar dan zou ik dus 150,- moeten betalen aan eigen bijdrage, en ik had goed gezegd dat ik ze voor het einde van 2012 wou hebben, dus heb ik ze gelaten, ik heb ze niet opgehaald.
Nu kreeg ik een brief van een incasso bureau, of ik maar even, met extra kosten uiteraard, die steunzolen wou betalen.
Ik vertik het om te betalen voor steunzolen die ik niet heb opgehaald,
ik heb toch tevoren gezegd, dat ik ze voor het einde van 2012 wou hebben, omdat ik ze anders niet kon bekostigen, wat nu, moet ik betalen?

Toegevoegd na 7 uur:
Bedankt voor Uw antwoorden allen, ik zal juridisch advies inwinnen, want 150,- euro staat gelijk aan 3 weken eten, voor mij, dus betalen is echt geen optie, bovendien heb ik ze geeneens, dus dubbel pijn/pech.
Wat is er gebeurd met de rechtsgeldigheid van de mondelinge afspraak, als mijn gezicht, om maar wat te noemen, die orthopeed dus niet aanstaat, kan hij gewoon zeggen, dat er geen afspraak gemaakt is, Bah, wat heeft het dan nog voor zin afspraken te maken.............

10 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
ze zijn wel speciaal voor jou gemaakt, iemand heeft er wel veel tijd in gestoken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt een mondeling contract gesloten over de aankoop van steunzolen. Deze zijn aangemeten en jij hebt ook mondeling je uiterste afname datum gemeld [31/12/12]. Daar ga je fout. Deze conditie had je in een brief moeten zetten ["zwart op wit" als bewijs]. Nu heb je geen poot om op te staan... Bel de steunzolenwinkel en vraag om een andere [geantedateerde ~ dus van vóór 01/01/13] rekening. Deze steunzolen zul je so-wie-so moeten betalen, want het probleem van je eigen bijdrage is JOUW probleem en de winkel heeft daar verder geen boodschap aan. Ook juridisch advies is altijd belangrijk [juridisch loket of sociaal raadsman], dan weet je precies wat je wel en niet kunt verwachten/doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, ik denk dat ze je best een rekening van voor 1 januari hadden willen geven. Je had ze dus gewoon op moeten halen.

Antwoorden (5)

Als je dat niet zwart op wit hebt dan wordt het jouw verhaal tegen die van de steunzolenboer. Aan de andere kant is een levertijd van 2 MAANDEN wel erg lang. Ik zou het vooralsnog niet betalen en gratis het juridisch loket inschakelen:

http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, u moet betalen.
Er is een product en dienstverlening gedaan in uw opdracht.
Dat u ze uiteindelijk niet komt afhalen doet niet ter zake.

U had uw voorwaarde in de koopovereenkomst schriftelijk moeten vastleggen.
Dat was makkelijk uit te voeren en voorkomt achteraf deze problemen.
Nu is het uw woord dat dit is afgesproken en dat kan u waarschijnlijk niet aantonen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja die zal je moeten afnemen. Tenzij de afspraak duidelijk op papier staat. De zolen zijn speciaal voor jou voeten gemaakt. Dan vraag ik mij af, als je ze alleen wil als ze betaald worden, heb je ze dan wel echt nodig. Je zult dus even een tijdje zuinig aan moeten doen voor je eigen wel bevinden. Want ze zullen je toch op een of andere manier verlichting geven van evt klachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Technisch gezien zal je gewoon moeten betalen, tenzij er is vastgelegd dat ze voor einde 2012 klaar moeten zijn, maar:
Mogelijk is er rekening met de situatie gehouden door de factuur op december 2012 te zetten. Hierdoor valt deze gewoon onder het 2012 regime van het ziektefonds.
Een factuur gewoon negeren is nooit de oplossing, ga de dialoog aan, stel eventueel voor om de factuur op 2012 te zetten, als dit al niet zo is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je raad iemand aan om fraude te plegen ,dit in samenspel met een leverancier ,en dan ook nog fraude die ons allemaal geld kost omdat het uit het budget van de ziektekostenverzekering komt .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik raad niet aan om fraude te plegen. Het is goed mogelijk dat de factuur al in 2012 staat, omdat de opdracht in 2012 is gedaan. Mocht deze later staan, kan je een verschuiving van de datum onderbouwen. Bijvoorbeeld omdat de opdracht al in 2012 is gedaan, mogelijk is al het werk al in 2012 gedaan enzovoorts. Dit is geen fraude, aangezien dit boekhoudkundig eigenlijk ook juist is. De werkzaamheden met betrekking tot 2012 ook in 2012 gefactureerd moet worden of in ieder geval in 2012 verwerkt.
En ja, in de praktijk gebeurd dit. Veel mensen gaan in december nog even een bril halen en veel opticiens vragen (indien de bril bijvoorbeeld pas in het volgende jaar klaar is) in welk jaar de factuur gezet moet worden. Je kunt je inderdaad afvragen of dit netjes is of juist. Maar fraude is het niet, omdat het te verdedigen/onderbouwen is, hoogstens een maas in de regeling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, helemaal geen fraude. Je had de steunzolen ook gewoon meteen kunnen betalen bij het bestellen.
Overeenkomst bindt partijen, dus zit je aan die koop vast, ook nu het een mondelinge overeenkomst is . Ik ga er van uit dat de orthopeed standaardvoorwaarden voert, meestal zijn die in de hele beroepsgroep hetzelfde. Wel had hij je daar op moeten wijzen, of ze hingen in de wachtkamer of wat dan ook. Dat is het enige punt waarop je de overeenkomst nog eventueel zou kunnen ontbinden.
Je hebt verzuimd tijdig contact met hem op te nemen toen de tijd begin te dringen, dat is jou te verwijten. De orthopeed is te verwijten dat hij niet erg opschoot, maar je hebt hem niet tijdig een brief gestuurd met het verzoek om op te schieten.
Helaas heb je niet zwart op wit staan dat er sprake was van een ontbindende voorwaarde / een uiterste leveringsdatum (fatale datum) . De leveringsvoorwaarden kunnen, als ze je niet bekend zijn gemaakt, wellicht voor een breekpunt zorgen. Maar ik geef je weinig kans van slagen.
Dus even langs het juridisch loket voor de zekerheid, misschien proberen ze toch nog een slim briefje te maken. Stel dat niet uit want die incassobureaus weten van rekenen...