Gebruikten HBS-leerlingen in 1941 vulpennen? Hoe aannemelijk is dit? (Of potloden? Of nog inkt en kroontjespennen? Alleen de rijken?)

Ik schrijf een historisch jeugdboek, alle details moeten kloppen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! hier kan ik mee verder

Het beste antwoord

In 1941 was een vulpen heel erg duur, een luxe-artikel dat door welgestelde volwassenen wel werd gebruikt. De doorsnee scholier, en ook alle andere mensen, schreef met een kroontjespen en een potje inkt of gewoon met een potlood. Er waren ook ecolinepotloden, giftig als je er aan likte maar die werden als je ze vochtig maakte een beetje paarsrood bij het schrijven.
En in de eerste en tweede klas van de lagere school (kinderen van zes en zeven jaar dus) schreven we met een lei met griffel, later mocht het met potlood. Men schreef dan ook schuin, dun op, dik neer en met fraaie hoofdletters.
Op de lagere scholen had elke schoolbank ( daar zaten twee leerlingen aan) een klein wit porseleinen inktpotje in het midden . Ik heb het zelfs vaak genoeg moeten vullen omdat ik als kwekeling ( leerling op de kweekschool, nu de PA) in de zestiger jaren , ja, toen nog! die potjes moest vullen. Eerst schoonmaken, een vreselijke klus omdat er onderin allemaal residu zat. We gebruikten grote flessen Gimborn met een schenktuitje. Die inkt maakte vlekken in de kleding die er nooit meer uit gingen. Later is uitwasbare inkt ontwikkeld.
Toen ik als leerling in 1954 op de middelbare school kwam, werd een vulpen verplicht gesteld, een dure grap voor mijn ouders. Er moest dus ook een potje inkt worden bijgekocht, inktpatronen zijn van veel later. Je mocht alleen de standaard blauwe kleur gebruiken op school . Met een balpen schrijven werd slecht geacht voor het handschrift en dat werd dus ook verbodem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

zoals ik van mijn vader weet was toen de griffel een algemeen schrijfgerij:
Een griffel is een schrijfinstrument van vrij zachte steen, vaak leisteen, waarmee kan worden geschreven op een schrijfplankje dat van dezelfde leisteen is gemaakt (de lei).

Het gebruik van lei en griffel is al uit de 18e eeuw bekend. Een groot voordeel was de mogelijkheid tot hergebruik: het geschrevene kon met een natte spons weer worden uitgewist, en na droging stonden lei en griffel opnieuw ter beschikking van de leerling. Vandaar dat bij het leren schrijven de griffel goede diensten bewees: fouten en hanenpoten waren nauwelijks een probleem, doordat ze geen materiaalverlies veroorzaakten - papier was kostbaar, inkt ook. Maar ook voor andere bewerkingen die geen blijvend resultaat vergden, waren lei en griffel bruikbaar, zoals voor het uitwerken van rekensommen.
PS dit is een Belgisch antwoord,weet niet waar HBS voor staat.

Toegevoegd na 4 minuten:
Vind ondertussen dat HBS hoger onderwijs is,daar zal de griffel wel niet meer in gebruik geweest zijn,was voornl in lager onderwijs,veronderstel dat men toen meer met pen +inkt gebruikte.
fremar