Mag mijn buurman een videocamera vanaf zijn raam op mijn voordeur richten?

En dan dus opnemen hoe ik iedere dag mijn voordeur openmaak en naar binnen ga?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet.

Ik had ooit een overbuurman die veel last had van straatjeugd in zijn tuin. Hij monteerde een camera aan de buitenkant van zijn huis zodat hij van binnenuit kon zien wat er in zijn tuin gebeurde - dit was nodig omdat hij door de ramen niet de hele tuin kon overzien.

De straatjeugd waarschuwde de politie, die mijn overbuurman sommeerde de camera te verwijderen. Op het beeld van de camera was namelijk ook een stukje openbare weg te zien, en dat mocht niet.

Daarna kon de straatjeugd weer lekker door de tuin van mijn overbuurman lopen.

Maar goed, als het al verboden is om vanaf je eigen terrein de openbare weg te filmen, is het nog verbodener om vanaf je eigen terrein andermans privéterrein te filmen.

Vraag het voor de zekerheid even na bij de wijkagent, of op het politiebureau. Die vraag kun je best stellen zonder dat je meteen hoeft te vermelden om wie het gaat, en zonder dat de politie meteen in aktie komt.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Wel vind ik het raar. Iedereen mag toch foto's en films maken in het openbaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel dus waarom mag je dan niet een klein stukje van de openbare weg filmen vanuit je buurman z'n tuin.
Cryofiel
14 jaar geleden
@NoortjeVraagt, klopt. Maar als het filmen van de openbare weg al verboden is, dan geldt dat verbod "nog veel erger" (voor zover dat kan) voor het filmen van jouw voordeur. @Rick1234, je mag vanaf openbaar terrein opnames maken van alles en iedereen dat zich op openbaar terrein bevindt. Je mag niet vanaf privéterrein openbaar terrein fotograferen of filmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oki wist ik niet. Best wel vaag eigenlijk ...

Andere antwoorden (7)

nee, dat mag officieel niet je hebt recht op je privacy en dat wat hij doet betekent dus inbreuk maken op je privacy.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang hij er niet mee opneemt, mag dat. Al zou ik hem eens vragen waar hij mee bezig is.
Als hij daadwerkelijk aan het filmen is, mag het weer niet, zolang jij geen uitdrukkelijke toestemming geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het valt te vergelijken met een bewakingscamera die staat gericht op je huis. Voor zover ik weet moet de persoon die jou huis (en dus ook jou filmt) toestemming vragen om de camera op jou huis te richten. Ook al wilt hij dan bijvoorbeeld alleen zijn eigen voordeur bewaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bescherm jezelf en betrek iemand erbij die je vertrouwd en bespreek het dus met die gene erbij. Ga naar de politie om serieus te praten dat je dit niet prettig vindt en wat het advies is van de politie.
Zij adviseren jou verder wat je kunt doen. Sterkte !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk opzettelijk filmen of fotograferen van personen met een aangebrachte camera in de openbare ruimte is verboden, tenzij dit vooraf duidelijk is aangekondigd (art. 441b Wetboek van Strafrecht: maximaal twee maanden cel). Pas wel op want gezien de verhalen die je vertelt lijkt het erop dat deze persoon precies weet wat hij aan het doen is. Je kunt je m.i. beroepen op het wetsartikel tegen 'belaging' (stalking). Maar dit soort zaken zijn zeer moeilijk te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat daar wel een mogelijkheid zit voor hem om het af te doen als beveiliging o.i.d. Ik zou, indien er niet redelijk te praten valt of indien je angstig bent, naar de politie gaan en aangifte doen van stalking.
Nee dat mag niet. Dat is inbreuk op je privacy. Als ik jouw was zou ik je buurman duidelijk maken dat je dit niet op prijs stelt. En anders zou ik naar de politie gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat mag niet, alleen met toestemming.