"Life is only the shadow of a dream"- van wie is dit poëtisch gezegde, en wat is er de betekenis van ?

-filosofische bedoeling .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik weet niet wie de auteur is maar de betekenis kan ik met een ander mooi citaat duidelijk maken:

'Geluk is geen bestemming maar een onderweg zijn.' (vergeef me, ook hier weet ik de auteur niet meer)

We hebben allemaal een beeld van ons utopische leven (ons droombeeld). Echter draait het leven om te trachten dit beeld of droom werkelijk te maken. Of we er ooit gaan geraken dat zal de toekomst moeten uitwijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-Ik denk, dat het een uitspraak is van John Keats -ik herinner mij het eens te hebben gelezen op een grafzerk in Deurle .Maar ben niet zeker ...
-Uitleg zou kunnen zijn, dat men het leven en de toekomst altijd wel rooskleuriger voorstellt, dan het wordt ...
-Filosofische uitleg zou kunnen zijn, dat alles slechts een afschijnsel is van een andere werkelijkheid, of zelf slechts een droom is ...

Andere antwoorden (2)

Dit lijkt erg op een citaat uit Hamlet:

Guildenstern: Which dreams indeed are ambition, for the very substance of the ambitious is merely the shadow of a dream.
Hamlet: A dream itself is but a shadow.

Voor uitleg: zie onderstaande bronnen.

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Exact weet ik dit niet, maar het lijkt heel veel op de allegorie van de grot van Plato (zie bron). Je moet het even aandachtig doorlezen, maar het komt er in de basis op neer dat de wereld die wij waarnemen slechts een afspiegeling (schaduw) is van de werkelijkheid.

Verder moest ik nog denken aan de dichtregel van Edgar Allen Poe: 'All that we see or seem, is but a dream within a dream'.