Mag een bank op leeftijd discrimineren?

Veel banken hebben een jongerenspaarrekening. Leeftijdsdiscriminatie is echter verboden.

Waarom valt een leeftijdsgroepsgebaseerde rekening niet onder het leeftijdsdiscriminatieverbod?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe oud moet zo'n bank dan ongeveer zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een bank op leeftijd is al gauw 80 jaar...

Antwoorden (6)

Omdat er een korting wordt gegeven indien je aan bepaalde voorwaarde voldoet. Dit is volstrekt legaal, denk bijvoorbeeld aan verzekeringen, je krijgt korting als je langer je rijbewijs hebt, als je goed hang en sluitwerk aanbrengt, als je een gezonde levensstijl aanhangt etc etc etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je meer rente krijgt met een jongerenspaarrekening - 't is denk ik meer een aparte naam die ze hebben gegeven om te laten denken dat ze extra om jongeren geven bij de klantenwerving.
Ik denk dat een rechter dit dus goed zal keuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar eens op http://www.argenta.nl/ . Die geven wel degelijk extra rente op een jongerenspaarrekening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dan is dat dus toch een vorm van discriminatie.
Volgens mij wordt artikel 1 van de grondwet erg vaak met voeten getreden ;).
Omdat de bank ook soortgelijke producten aanbiedt voor andere leeftijdscategoriën. Het zou wat anders zijn als je helemaal geen rekening kan krijgen bij de bank omwille van je leeftijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je behoort tot die ene procent van de bevoling die zo slim is als jij, kun je dan de rest kwalijk nemen dat ze dat niet kunnen zien?

Tuurlijk is dat zo, maar als ze ermee weg komen, dan doen ze dat en als dat niet meer kan dan passen ze hun policy aan en dan komen ze er nog mee weg... Why not try, wie de jeugd heeft, heeft de toekomst, dat was zo en zal zo blijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
xinix is terug! Jammer genoeg blijf je onzin uitkramen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender:
Wees blij dat niet iedereen 't zelfde is of 't zelfde reageert... Dat zou een saaie boel worden ;).
Ik laat in 't midden of 't onzin is wat ie zegt, maar ook onzinverhalen kunnen leuk zijn om te lezen.
Uiteraard is ook dat subjectief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender
Kwantiteit gaat hem duidelijk boven kwaliteit. Op elke vraag een 'antwoord'. Alles voor de punten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja ik kan hier nu ook wel een seminar beginnen over de oost indische bedwans. Maar of dat betrekking op de vraag heeft...
Waarschijnlijk wordt de rekening aan de ouders aangeboden. Dan wordt er geen onderscheid gemaakt op de leeftijd van het kind, maar op het ouderschap van de ouders (of verzorgers.) Geen leeftijdsdiscriminatie dus. En aangezien de overheid zelf onderscheid maakt tussen ouders en niet-ouders, zal het ook wel geen kinderloosheidsdiscriminatie zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de wet 'leeftijdsdiscriminatie' zo strak gehanteerd zou worden, zou er ook geen prijsverschil mogen zijn bij toegangsheffingen bij actractieparken, evenementen, musea enz. enz., waar je dus ook minder hoeft te betalen voor kinderen. Dus een bank mag dat doen.