Is het ook mogelijk dat de publieke omroep een commerciële omroep van kan maken?

Er is veel nieuws rondom de publieke omroep, Maar zouden de publieke omroep niet zelfstandig verder kunnen gaan? Dus commercieel of is dit rechtelijk niet mogelijk?

Toegevoegd na 4 minuten:
Of kost dit juist meer geld?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is al eens gebeurd in het verleden. Veronica was van 1976 tot 1995 een publieke omroep. Daarna, in allerlei wisselende omstandigheden, commercieel.

Bij de publieke inhoud moet aan een aantal zaken aandacht worden besteed (bijv. 25 voor cultuur, waarvan tenminste de helft voor kunst; 35% aan informatie/educatie; amusement max. 25%).

Een commerciële omroep heeft maar één doel: geld verdienen. De programma's zijn de vulling tussen de reclameblokken en hoe beter die bekeken worden, hoe meer geld er binnenkomt.

Er zit nogal wat 'juridisch gedoe' aan vast om van 'publiek' naar 'commercieel' te gaan maar het kan dus wel.
Computoon