Waarom gaat de koningin niet gewoon met pensioen als ze 65 of 67 is ,dus waarom blijft ze gewoon op de troon zitten?

Hallo,beste GV'ers.

Ik vraag me af ---en ik hoop dat jullie niet lachen ofzo,want is niet oneerbiedig bedoelt--- maar ik vond de koningin er best wel oud uitzien en moe enzo,dus waarom kan zij dan niet als ze 65 of 67 oid is,gewoon met pensioen,dus afstand doen van de troon?

Want ze is toch al hartstikke oud (in de 70 of zoiets?)

Ok,thnx alvast...

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik breidt de vraag ff uit: ik bedoel,is er dan geen wet oid dat zegt dat de koning(in) met 65 jaar met pensioen kan?

Ik bedoel: een koning of koningin kan toch niet op de troon blijven totdat tie 100 geworden is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is 73 (net zo oud als mijn schoonvader) en heb jij zin om haar te vervangen als niemand zich aanmeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja,maar dr zoon is toch de kroonprins? dan kan tie toch haar opvolgen want daar is tie dan toch voor?Ik bedoel: daar zal hij toch voor opgeleid zijn of zoiets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die is kroonprins maar als ik eerlijk ben zie ik liever Constantijn met Laurentien dan Willem-Alexander met Maxima maar dat is mijn keuze. Feit is dat ze in Den-Haag aan het besluiten zijn dat de toekomstige Koning(in) minder bevoegdheden en taken krijgt, zogezegd is de functie dus minder aantrekkelijk.
Bovendien wil Beatrix even koningin blijven tot haar kleinkinderen wat groter zijn en hun vader dus wat minder nodig hebben (als ze het nog zien zitten). :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar die kinderen van Willem Alexander en Maxima die hebben toch hun prive-leraars,lakeien,kamermeisjes,chaffeurs,enz.?
Daar hoeven Maxima en Willem-Alevcander toch niet 24 uur per dag voor te zorgen?
Ik bedoel: gewone werkende mensen enzo hebben ook hun kinderen (net zoals mijn vader:werkt ook hele dagen en me moeder is een aantal uren per week vrijwilligster) en nog geenees lakeien enz,enz,dus zou t toch niet écht veel uitmaken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar jouw ouders moeten waarschijnlijk geen verplichte zakenreizen maken en verplichte feestjes enz enz.

Het beste antwoord

Omdat het een vrij apart type beroep is, waarvoor je niet kunt solliciteren, maar de baan na je pensionering (aftreden) wordt overgenomen door je troonopvolger.

Beatrix zal dus besluiten het bijltje er bij neer te leggen als zij vindt - samen met haar zoon - dat hij er aan toe is het stokje over te nemen. Welke beweegredenen ze daar allemaal voor heeft, zal ook een stukje persoonlijk zijn. Wat wel bekend is, is dat ze wil dat hij van zijn kinderen kan genieten/ze kan zien opgroeien. Dikke kans dus als de jongste een jaar of 8 a 10 is, ze de troon zal doorgeven - bij leven en welzijn, uiteraard.

Koning of koningin kun je dus wel degelijk tot je honderdste zijn - kijk maar naar Queen Victoria , die tot haar 82e maar liefst ruim 63 jaar op de troon heeft gezeten. En je kunt het ook al heel jong worden - kijk maar naar Wilhelmina, die op haar tiende op de troon kwam. (Waarna haar moeder tot haar 18e de honneurs heeft waargenomen).

Toegeven, het is een aparte constructie, maar het is dan ook het enige beroep waarvoor dit geldt. Zolang het nog duurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elizabeth II van Groot-Brittannië is 85 en zit al 59 jaar op de troon, het principe is daar geloof ik wel 'tot de dood er op volgt'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal. Ben even van dooie vorsten uitgegaan ;-)
ronron1212
12 jaar geleden
Pensioen is voor de niet vorsten een recht maar niet altijd een verplichting. Bij sommige beroepen zijn ze blij als je na je 65 wil door werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar krijgt de koningin dan ook nog een pensioen als ze niet meer op de troon zit? hoe zit dat dan?
ronron1212
12 jaar geleden
De koningin krijgt net als alle Nederlanders vanaf haar 65ste jaar aow. Of ze zich zelf een pensioen heeft opgebouwd weet ik niet als ze dat heeft gedaan krijgt ze dat ook vanaf haar 65ste. Maar ik denk niet dat ze een pensioen heeft opgebouwd omdat ze vermogen genoeg heeft. Maar aow krijgt ze wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja,dit is dan toch naar mn smaak t beste antwoord geworden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat ze haar zoon de ellende een beetje bespaard/uitrekt van de functie die zij hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou kunnen...
Daar kunnen natuurlijk veel redenen voor zijn zoals dat ze onze prins nog niet klaar vindt voor deze taak. Dat Willem er nog geen zin in heeft of omdat ze het zelf nog te leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok,thnx voor het antwoord ;-)
Dat weet alleen Koningin Beatrix zelf !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja,maar is er dan voor haar bv. geen wet dat ze met pensioen moet op bv. dr 65ste of 67ste of 70ste ofzo?
Omdat Koningin Beatrix populairder is dan voorgaande jaren, blijkt uit de jaarlijkse Koninginnedag-enquête van de NOS. De koningin staat op tweede plaats, gevolgd door de kroonprins op plaats drie. Ze is trouwens 73 jaar.
Als ze zo populair is, waarom zou ze dan op pensioen gaan, als ze zich nog goed voelt? Er is geen enkele wet die haar dat kan verplichten. Ze zal zelf wel beslissen wanneer ze de troon aan haar zoon overlaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmmm,ok als je t zo ziet,tja,zal best dan wel...plusje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Dennis :)
Ze kán wel met pensioen..maar ze wil nog niet.

Misschien geeft ze graag het goede voorbeeld aan het volk; dat we niet zo moeten zeuren over de pensioenleeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok,thnx voor je antwoord...