In een rechtbank. Dan zou je naar een openbare zitting kunnen gaan.
Maar je kunt ook eenvoudig door op jouw plaatsnaam in de gouden gids te zoeken naar advocaten telefoonnummers vinden. Dan bel je ze om te vragen of een van hen mee zou willen werken.
Amadea
10 jaar geleden
Loop eens een rechtwinkel binnen, of ga langs bij een Juridisch Loket: www.juridischloket.nl.

Of kijk voor een advocaat in jouw buurt op www.advocatenorde.nl. Op die website kan je ook nog selecteren op specialisatie van de advocaat, bijvoorbeeld arbeidsrecht.
Antoni
10 jaar geleden
Er zijn in het juridische vak een paar soorten werk te onderscheiden:

- Advocaten / zij komen op voor hun cliënten / bel een advocatenkantoor

- Rechters / doen uitspraken in geschillen / bel een rechtbank

- Juristen / kennen de wet goed en gebruiken dat om allerlei werk op de juiste wijze te doen / In elk groot bedrijf en in elke overheisdorganisatie zit wel een afdeling juridische zaken.

- Vergunningverleners / geven vergunningen als iets helemaal aan de wetten voldoet / bel een overheid

- Handhavers (politie maar ook van gemeenten, waterschappen etc) / treden op of geven bekeuringen als iemand een wet overtreedt / bel een overheid

- Officieren van justitie / geen idee wat ze doen / volgens mij een soort advocaten maar dan voor de overheid dus om iemand aan te klagen die iets fout heeft gedaan maar waarbij er geen gedupeerde is die diegene aanklaagt / bel een openbaar ministerie

- Wetgevers / zij stellen nieuwe wetten vast. Ik meen dat dit het kabinet is dus de ministers. De 1e kamer bekijkt de nieuwe wetten op deugdelijkheid dus die zijn ook aardig juridisch bezig / ga naar de 1e of tweede kamer

Toegevoegd na 9 minuten:
Verder hebben al deze mensen wel een specialiteit. Zo weet de ene veel van arbeidsrecht, de ander weer van echtscheidingsrecht, ikzelf weet van alles over Waterwetgeving, sommigen weten alles van witwassen, zandwinning, internetfraude, noem maar op. Er zijn immers over alles wat je kunt verzinnen wel wetten.
Er is ook een verschil tussen burgerlijk recht (wat jij en ik zoals mogen en moeten), bestuursrecht (over wat overheden mogen en moeten) en strafrecht (over wat misdrijven zijn en de straffen die daarbij horen).

Dus je zou ook nog eerst kunnen bedenken welk type recht je aanspreekt en daarbij dan iemand uit het juridisch vak zoeken.
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Prima antwoord. Ter aanvulling nog deze informatie: "Beroepsprofiel officier van Justitie Als Officier van Justitie vertegenwoordig je het Openbaar Ministerie. Je houdt je bezig met uiteenlopende taken. Je voert bijvoorbeeld gezag over het onderzoek van de politie en leidt dit onderzoek bij zware misdrijven. Ook treed je op als openbaar aanklager in strafrechtzaken en eis je in zulke rechtzaken een bepaalde straf. Je kunt ook dwangmiddelen toepassen zoals fouilleren of het vasthouden van een verdachte op het politiebureau. Als Officier van Justitie bepaal je ook of je een zaak aan de rechter wil voorleggen of niet en moet je er voor zorgen dat uitspraken van de strafrechter worden uitgevoerd." Bron: http://www.nationaleberoepengids.nl/Officier_van_Justitie De Officier van Justitie eist namens de samenleving een straf voor een verdachte. en: De Tweede Kamer is in Nederland medewetgever, dus wetgever , samen met het Kabinet. Het Kabinet kan wetsvoorstellen maken en deze bespreken met het Parlement, maar de Tweede Kamer mag ook wetsvoorstellen maken. Dat heet het "recht van initiatief". Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Recht_van_initiatief