dat je met beide benen op de grond staat, en geen te hoge of te lage verwachtingen hebt van het leven.
dat je beseft dat het leven niet altijd maakbaar is, en de dingen het hoofd biedt zoals ze op je afkomen.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Realistisch leven betekent voor mij uitgaan van wat de dag je brengt. Niet vrezen voor de dag van morgen of blijven hangen in het verleden.
Nee, het is het nu wat telt. Alles wat geweest is, is voorbij en de toekomst is veranderlijk.
Realistisch leven is anticiperen op het nu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow een echt Addy vraag, voor mij houdt het in dat je niet meer van het leven verwacht dan je kunt realiseren. Ik weet bijvoorbeeld dat ik niet de tijd heb om 3 x per week te gaan sporten, dit ga ik mijzelf niet opleggen. Ik weet dat ik geen universitaire opleiding kan doen, die ga ik dan ook niet proberen. En soms ook, hoe moeilijk ook, accepteren da je dingen niet (meer) kunt. Ik heb een rugkwaal, en kan daarom niet meer schaatsen, dat weet ik , maar ik zou het graag nog eens doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij betekent dit, dat je leeft vanuit wat reëel is, levend vanuit de werkelijkheid.
Je kunt ook een idealistische levenshouding hebben, levend vanuit je idealen.
Of een irrealistische : leven, alsof de werkelijkheid niet bestaat. Nadeel hiervan is, dat de werkelijkheid de vervelende hebbelijkheid heeft, je keihard te confronteren, en 'wie zal dat betalen, zoete lieve Gerritje?'
Of een pessimistische of optimistische levenshouding : altijd ervan uitgaand, dat het slechtste (worse-case-scenario) zal gebeuren, of dat vandaag de eerste dag is van de rest van een alleen maar steeds beter/mooier/fijner wordend leven.
(Simpel gezegd : het glas half-leeg zien, of half-vol)

Leven vanuit de realiteit betekent in de praktijk vaak : roeien met de riemen die je hebt. Je zegeningen tellen, en leren van je tegenslagen. Het leven nemen, zoals het komt, en daar vrede mee hebben.

Maar er blijft dan weinig plaats voor dromen - en dat vind ik erg jammer van een realistische levenshouding.

Als je een mens in 'laagjes' knipt, houd je over : ouder, volwassene en kind.
De ouder is beschermend, verzorgend, maar ook opvoedend-kritisch.
Het kind ontdekt,droomt en speelt, en vindt de wereld en het leven een wonder, wat om zich heen aan het gebeuren is.
En de volwassene staat in de realiteit, bezig met wat 'is', en niet met wat geweest is, of wat zou kunnen, of wat had kunnen zijn.

En ik persoonlijk vind het een verarming, als het kind-in-ons niet meer mee mag/kan spelen in de realiteit-van-iedere-dag. Voor mij wordt het dan een beetje saai en een beetje kleurloos. Maar ik ben dan ook geen mens met een realistische levenshouding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met beide poten in de klein en met je hoofd af en toe in de wolken. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een realistische levenshouding houdt in:

Een flexibele levenshouding die je aanpast aan de ervaringen die je door de jaren heen opdoet.

Ervaringen dan in de ruimste zin van het woord.

Al het andere is niet realistisch.
14 jaar geleden
Accepteren wat je nu hebt, en hier het beste van proberen te maken binnen je mogelijkheden. En ook genoegen kunnen nemen met dingen die niet haalbaar blijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie vraag Addy, ik ben een realist en zal ik even mijn ervaringen proberen onder woorden te brengen . Ik ben absoluut geen dromer. Ik ben een doener. Ik zal direkt handelen om mijn doel te bereiken. Hahah bepaalde doelen die ik echt wil krijg ik vaak voor elkaar. Ik ga direkt in aktie over. Mensen die altijd maar dromen en niets doen zitten in mijn allergie. Natuurlijk heb je dromers ,maar wat koop je er voor??? Al die plannen en niets doen irriteerd mij mateloos. DOEN is mijn motto.
Ik ben soms te realistisch wordt mij wel eens "verweten"en heb ik altijd een objectief beeld over onderwerpen. Ik ben iemand die altijd zegt eerst zien dan geloven in de positieve zin van het woord. Ik ben een positieve realist die altijd zal streven naar mogelijkheden in plaats van beperkingen. Dus dit is een schets van mijn realistische levenshouding. Kan wel eens vermoeiend zijn omdat ik nu eenmaal van aktie houd! ;) DOEN en bereik je doel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je de werkelijkheid onder ogen ziet en bij je binnen laat komen. Dat is durven kijken naar hoe jij in het leven staat en je zelf niets voor liegen.
Niet altijd makkelijk om eerlijk te zijn, het is vaak pijnlijk.

Mensen die het niet doen kunnen of met hun hoofd in de wolken lopen - of leven voor het materialistische - vluchten in hobby's of werk of i.d. Zo ben je altijd bezig en hoef je de werkelijkheid niet te voelen.