Waarom wil Europa alleen maar in een neerwaartse spiraal bezuinigen en bezuinigen zonder werk van werk te maken?

Extra geld te verkrijgen door innovatie en effiency.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De meeste Europese landen hebben nog het uitgangspunt dat de tering naar de nering moet worden gezet. Het kasboek moet kloppen. Daarbij wordt vergeten dat consumptie wordt gestimuleerd door de hoeveelheid beschikbaar geld. Als je niets hebt, kun je niets besteden.
Dat zorgt inderdaad voor een neerwaartse spiraal, waar we nu in zitten. In de jaren dertig is diezelfde fout gemaakt. De geschiedenis leert dat we niets van de geschiedenis leren.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet waar. Al tientallen jaren is het beleid erop gericht om het begrotingstekort te beperken (de beroemde 3% norm). Daarmee blijft de schuld groeien en zitten we in een eindeloze spiraal terecht die op termijn alleen de financiers (die de rente incasseren) ten goede komt. De tering naar de nering zetten betekent dat je geen begrotingstekort hebt en je schuld terugbrengt naar nul.
Je kunt incidenteel eens geld lenen voor specifieke doelen, inclusief een duidelijke afbetalingsstrategie. Dat geldt voor burgers, en zou ook voor overheden moeten gelden!
Elke andere strategie brengt je in de schuldproblemen. Dat geldt voor burgers, en dat geldt ook voor overheden. Wij betalen nu in nederland met z'n allen vele miljarden euro's rente per jaar. Als de regeringen (links en rechts) van de afgelopen dertig jaar als goede huisvaders gezorgd hadden dat de overheidsschuld nu nul was, hadden we helemaal niet hoeven bezuinigen.

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat de voorstanders van de Euro een klimaat willen scheppen dat de geesten rijp maakt voor een Europese federatie.
Een gemeenschappelijke munt is niet mogelijk zonder dat er van bovenaf toezicht is op de begrotingen van de afzonderlijke lidstaten.