Mag de politie (zonder zwaailicht/sirene) de verkeersregels negeren?

Ik zie soms politieagenten fietsen in voetgangergebied, of autorijden op het fietspad. Zonder waarschuwingstekens. Mogen ze dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

JA...

Dit mag de politie als zij in het kader van de functie hier om welke reden dan ook de noodzaak toe zien om dit te doen. Eén (BOA) Bijzonder Opsporings Ambtenaar heeft in functie de bevoegdheid om (binnen de zeer ruime grenzen) de wet te overtreden...

BOA staat overigens niet alleen voor die vervelende stadswachten, maar dit is dus ook de politie. Verder zijn de boswachters, brandweer inspecteurs, R&W inspecteurs, FIOD ECD, AIVD, etc. ook allemaal BOA...

Dit wilt overigens niet zeggen dat zij ook onschendbaar zijn. Want dit is alleen de Koningin en Ambassadeurs die formeel onder de wetgeving van het desbetreffende land vallen. En niet geheel onbelangrijk de politici die binnen de gracht van het "Binnenhof" bepaalde uitspraken doen. Mits zij daar daadwerkelijk kantoor houden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sinds wanneer zijn stadswachten BOA's?
Toegegeven, het is alweer een tijd geleden dat ik me daarin verdiept had maar indertijd waren het niet meer dan burgers met een uniform.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet alle stadswachten zijn BOA en het varieerd een beetje per gemeente. Maar doorgaans kun je stellen dat 3 op de 10 stadswachten BOA is. En dat heeft dan vooral te maken met de ernst van het takenbestand. Een gewone stadswacht is alleen bevoegd om bonnen aan foutparkeerders. Een BOA daarintegen doet ook nog milieudelicten e.d. erbij om het te kort aan agenten te compesseren...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan is er toch het een en ander veranderd sinds ik me daarin verdiept heb want indertijd mochten stadswachten ook geen bonnen uitschrijven. Net wat ik zei: ze waren burgers met een uniform aan. Ze mochten mensen staande houden (niet aanhouden!) en moesten mensen aanspreken op verkeerd gedrag overtredingen melden bij de politie (zodat die sneller ter plekke waren) maar dat geld net zo goed voor gewone burgers.
Eigenlijk was het niet meer dan een verkapt werklozen project. Op zich wel goed als stadswachten idd wat meer mogen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je haalt twee dingen door elkaar roepi-roepi. Een burger mag een andere burger aanhouden (onder bepaalde voorwaarden en op heterdaad), maar staande houden is iets wat de politie mag en een burger niet.

Andere antwoorden (9)

Nee, dat mag niet. Helaas heb ik het toch vaker zien gebeuren. Associaal is dat. Het sirene moet trouwens uitzijn als ze niet in de buurt zijn van een kruispunt. Officieel dan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik dacht van niet. Volgens mij moet de politie zonder seinen zich gewoon aan de verkeersregels houden zoals alle anderen. Dan zijn ze gewoon weggebruikers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De politie mag alles... Ze spreken zelfs recht met kromme argumenten...
En als ze iets doen wat niet mag, dan verzinnen ze overmacht...
Worden ze dan toch veroordeeld voor iets wat niet mag, dan komen ze onder de straf uit...

Voorbeeldjes: De hoofdcommissaris van Politie in Utrecht parkeert zijn auto op het trottoir voor het bureau en elke agent weet dat hij een reprimande krijgt als hij een bon uitschrijft...

Parkeerpolitie parkeert midden op de weg om jou een bon te geven als je te lang op een parkeerplek staat...

Bij een blik op de weg scheurt de politie nog veel harder om een auto in te halen om die op de bon te slingeren. Raar eigenlijk dat als je een tikje te hard rijdt plotseling een titel krijgt: Snelheidsduivel.

Macht corrumpeert, absolute macht corrumpeert absoluut...

Dus Ja dat mag, want ze doen het toch...

De wet geldt namelijk niet voor hen die de wet handhaven...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, dat Bigfurrymonster;

Ja hoor, dat mag wel; de politie heeft een algehele ontheffing van de verkeersregels. Dat betekent niet dat ze alles maar blind mogen doen en laten, zo mogen ze nog steeds het overige verkeer niet in gevaar brengen of onnodig hinderen en pas als de blauwe lampen en sirenes worden gebruikt hebben ze voorrang op het overige verkeer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij alleen met een geldige reden; bijvoorbeeld noodsituatie. Probleem alleen is dat niemand dat kan controleren waardoor sommige agenten standaard de regels aan hun laars lappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het schijnt te mogen, maar ze maken er ook misbruik van. Ik heb meegemaakt dat de politie over de vluchtstrook langs de file rijdt. Niet veel mis mee. Maar toen ik stopte bij het benzinestation stonden ze daar koffie te drinken. Dat leek mij echt geen noodsituatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, als dit voor hun beroep noodzakelijk is mag dit. Ook als het géén spoedgeval is. Ze krijgen echter géén voorrang als ze niet met zwaailicht&sirene rijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook al wordt er misbruik van gemaakt, ze zullen dat soort dingen moeten mogen. Bijvoorbeeld de fietsagent: beetje triest als die een misdadiger achtervolgt, maar kwijtraak omdat de overvaller in kwestie een voetgangersgebied inrent of omdat er een licht op rood staat. En ook de agenten in een auto zullen soms de verkeersregels moeten overtreden: beetje triest als de vogels gevlogen zijn omdat ze de sirene van verre hoorden aankomen.