Waar is het bijgeloof van afkomstig :zoals een zwarte kat, onder een ladder doorlopen, vrijdag de dertiende en vele andere ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Als je pad gekruist wordt door een zwarte kat kun je leed en onheil verwachten

Katten en heksen schijnen familie van elkaar te zijn, dus als je een kat tegenkomt zou het ook een boze heks kunnen zijn. In andere maatschappijen worden katten nu juist weer als heilig gezien, en in bijvoorbeeld Engeland brengt de zwarte kat juist geluk en de witte kat ongeluk. Een geheimzinnig beest dus, de kat.

Als je een spiegel breekt kun je zeven jaar ongeluk verwachten

Vroeger was het gebruikelijk dat in een huis waar een overledene lag opgebaard de spiegels werden afgedekt. Een spiegel weerkaatst namelijk niet alleen het uiterlijk, maar ok de ziel van een mens. De zielen van de overlevers werden zo moeilijk herkenbaar gemaakt om vergissingen te voorkomen. Wie een spiegel breekt loopt een grote kans dat zijn ziel gescheiden wordt van zijn lichaam, en dat betekent de dood. De ongelukkige die toch een spiegel uit zijn handen laat kletteren moet de stukken over zijn schouder in stromend water gooien. Scherven van gewoon glas brengen juist geluk, omdat door het geluid van brekend glas de boze geesten worden afgeschrikt. Daarom vertrapt een joodse bruidegom tijdens de huwelijksplechtigheid een glas.

als ie onder een ladder doorloopt roept onheil over zich af

Een Engelse onderzoeker heeft eens een ladder zo neergezet, dat je eronderdoor moest lopen, of de drukke gevaarlijke straat op moest. Maar liefst zeventig procent van de mensen ging liever de straat op dan dat men onder de ladder door liep. De verklaringen voor dit bijgeloof verschillen nogal. De ladder vormt samen met de muur en de straat een driehoek, en die heeft magische krachten. Anderen menen dat op de ladder geesten onderweg zijn naar de hemel en dat je die niet mag storen. Als je niet anders kan dan onder de ladder door te lopen moet je je vingers gekruist houden tot je een hond ziet. Spuwen over de linkerschouder schijnt ook te helpen...

Het cijfer dertien brengt ongeluk

Is vrijdag de dertiende voor jou een gewone dag als alle andere? In Amerika is ooit eens becijferd dat een vrijdag de dertiende de economie miljarden dollars kostte. Een nog oudere verklaring zegt dat het getal dertien niet in het twaalftallige stelsel paste. De Romeinen zagen in het getal een symbool van dood, verwoesting en ongeluk. Heksen vergaderen dan ook graag met zijn dertienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Bijgeloof is het irrationele geloof of de overtuiging dat er bovennatuurlijke krachten in het spel zijn die van invloed kunnen zijn op toekomstige ontwikkelingen, en dat bepaalde handelingen deze krachten kunnen neutraliseren, oproepen of bijsturen. Meestal heeft het betrekking op het verwerven van geluk en het afweren van ongeluk.

In het verleden speelde het een belangrijke rol in het dagelijks leven. Bijgeloof verklaarde toevalligheden en gaf de mogelijkheid om risico op ongeluk af te wenden. In West-Europa heeft bijgeloof tegenwoordig een verwaarloosbare invloed op het openbare leven, maar het is nog steeds wijdverbreid in de samenleving. Bijgeloof komt waarschijnlijk voort uit de menselijke eigenschap, verschillende concepten met elkaar te verbinden, zelfs als er geen werkelijk verband is. Strikt genomen blijkt het erg lastig om onderscheid te kunnen maken is tussen geloof en bijgeloof.

In Europa is het onderscheid tussen geloof en bijgeloof mogelijk grotendeels ontleend aan de christelijke cultuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal verschillend. Maar in de wortel: mensen hebben geloof nodig. Iets waar ze op kunnen leunen of vertrouwen. En als pech of mazzel je toevallig overkomt in verband met iets, dan is het makkelijk dat verband als een ‘leidraad’ te gaan zien. En zoiets kan flink uitgroeien, want als de ene er echt in gelooft, gaat een ander gauw genoeg mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dan zit ik niet in de wortel, want ik heb dat niet. (nodig)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook niet in de wetenschap, een relatie, jezelf? ;-)
AWM
14 jaar geleden
Ja, ik weet het. Dan gaan mensen roepen: "De enige waarin ik geloof ben ikzelf". Dat vind ik zo een lege frase...
Eén van de bekendste voorbeelden van bijgeloof is de betekenis van het getal 13, algemeen bekend als ongeluksgetal. Sommige hotels hebben geen dertiende kamer of dertiende verdieping. Als de dertiende dag van de maand op een vrijdag valt, wordt dit aangeduid als ongeluksdag (zie Vrijdag de dertiende). In Amerika is becijferd dat een vrijdag de dertiende de economie miljarden dollars kost. In grote steden merkt men aan het openbaar vervoer dat er op die dag meer mensen thuis blijven.

Een verklaring voor dit getal als ongeluksgetal is het volgende; aan het Laatste Avondmaal zaten dertien personen, waaronder Judas, de verrader van Jezus. Een oudere verklaring zegt dat het getal dertien niet in het twaalftallige stelsel paste. De Romeinen zagen in het getal een symbool van dood, verwoesting en ongeluk. Heksen zouden graag vergaderen met z'n dertienen.

In ziekenhuizen wordt bij de nummering van verdiepingen vaak verdieping 13 overgeslagen. In vliegtuigen ontbreekt vaak ook de 13de rij stoelen; de op 12 volgende rij is rij 14.

Overigens zijn sommige mensen ervan overtuigd dat 13 juist een geluksgetal is. Het verhaal dat het een ongeluksgetal zou zijn, is volgens hen bedoeld om de rest van de mensheid zand in de ogen te strooien, zodat rij 13 vrijgehouden blijft voor de slimmerik die dóórheeft dat 13 eigenlijk een geluksgetal is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt door de gelofen/relegie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van overlevering en onwetendheid.