Is ieder mens in staat te moorden?

Ik kan mij zo voorstellen dat je roept, dat je de moordenaar van je kind wel zou kunnen vermoorden, maar is ieder mens werkelijk in staat om op een gegeven moment te doden?

Zit het in het aard van het beestje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Ik zou nooit iemand kunnen vermoorden zeg ik nu,maar is dat waar....ik gruw van het idee, dat anderen het doen en dat ik zelf het zou kunnen doen leek me ooit onmogelijk. Maar lang geleden werd ik tijdens een foto-opdracht eens aangevallen door een man met een mes: hij bedreigde mij en mijn kinderen, die er ook bij waren. In mijn fototas zat een zakmes wat ik binnen no-time tevoorschijn had gehaald en ik weet nog het moment dat ik dacht: nee, wacht dit kan niet, maar het was bijna gebeurd, want hij sleurde mijn dochter naar zich toe en ik was er een seconde vandaan hem ook te steken en dacht niet in termen van ik moet mezelf en de kinderen verdedigen, nee ik wilde hem echt doodmaken. Zo, verschrikkelijk, gelukkig liet ik het mes los en ben hem aangevlogen, heb het mes weggeslagen en hem overal waar ik kon gekrabd en gebeten. Mijn zoontje hielp mee met slaan en met dochtertje(toen 6 en 12) was verlamd van schrik. Ik ken het gevoel, de grens die je kunt overschrijden, afschuwelijk , maar als ze mensen aanvallen die je lief zijn, dan ben je dicht in de buurt van dat gevoel.
Mijn kinderen hebben het er nu nog wel eens over, mamma de blik in jouw ogen, jouw gezicht, zo kwaad als je was, zo ongelooflijk heftig.
Gelukkig is het allemaal goed afgelopen, want bleek dat deze man daarvoor 2 mensen had vermoord, ook met messteken, dit alles gebeurde in South-Africa 18 jaar geleden, maar ik heb er nog wel eens nachtmerries van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Normaal gesproken niet nee. Niemand is in gelegenheid om iemand te vermoorden.
Maar het is weer voor iedreen persoonlijk... sommige vermoorden en sommigen laten weer aan de rechter.
Ik zou iemand vermoorden alleen als het gaat over een erezaak.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerwraak, zeer slecht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Babyfaced:
Erezaak? Noem eens een voorbeeld?
Ja als iemand helemaal over zijn toeren raakt en geen uitweg meer ziet dan kan het gebeuren.

Kijk naar al die familie drama’s die de afgelopen jaren voorbij zijn gekomen het waren allemaal keurige mensen die totaal door het lint zijn gegaan dit kan ons allemaal gebeuren.
want iedereen heeft een grens bij de een is die eerder berijkt dan bij een ander
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens is een omnivoor en tevens een rover. Van nature heeft de mens de drang te willen overleven en zal hiervoor alles doen.
Dit betekend dat als hij/zij een geen ander voedsel in de buurt dan een ander levens wezen hij/zij zal trachten deze om te brengen en te eten.

Nu brengt de mens vaak al gewoon dieren om; hetzij voor consumptie, hetzij vanwege de overlast. Dus feitelijk moord de mens al.
In de zin zoals jij bedoeld hebben we gelukkig nog een brein wat ons tegen kan houden (hoewel dit niet bij iedereen even goed werkt waardoor het mis gaat).
Maar als het erop aan komt dan is het antwoord "Ja". In principe is ieder mens in staat tot moorden. Dit heeft dus alles te maken met de overlevingsdrang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet iedereen.

Maar moorden doe je eigenlijk al heel vaak. Moorden is in mijn optiek het nemen van een leven. Dus als je een vlieg doodslaat is dat voor mij al een moord. Zo ook een spin, het vlees wat we eten, de groente die we eten.
Het is al zo een gemeengoed, dat we dit vaak niet eens meer zien of willen erkennen. Omdat dit vaak ook dingen zijn die we nu eenmaal moeten doen om te kunnen blijven leven.

En ja ook ik wil blijven leven, dus moord ik ook, of geef ik indirect de opdracht (aan de slager bijvoorbeeld).

Dus kennelijk doe ik 'alles' om te blijven leven. Zeker ook voor de kinderen als ik die zou hebben.

Boeddhisten zouden geen mensen willen vermoorden en ook geen dieren. Maar planten weer wel dan. Want ook zij willen leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder mens is tot alles toe in staat, dus ook moorden.
Stel je heb een vaak dronken buurman, waar je altijd ruzie mee hebt, altijd geluidsoverlast, als hij dronken is kan hij niet met zijn handen van je dochters afblijven.
is al een keer dronken je tuin ingereden, waarbij je hond is aangereden en later overleden, als deze man met zijn dronken kop, voor de zoveelste keer een ongeluk veroorzaakt en je ziet je eigen vrouw onder de auto liggen, dan is het moment van praten voorbij en ben je tot alles in staat, ook moorden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is ooit een onderzoek gedaan met studenten. Heel gewone studenten, die willekeurig in twee groepen werden verdeeld, en één groep kon de andere zien, de anderen zagen niets. De groep die de anderen kon zien, kon stroomstoten toedienen aan de andere groepsleden : eerst heel licht, maar in toenemende sterkte.
De haren rijzen je te bergen als je dit onderzoek leest : de macht van de ene groep over de anderen maakten van deze doodgewone studenten sadisten. Ga het maar eens googllen, als het je interesseert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies. Heel bekend experiment, zegt heel veel over de mens. Overigens is het einde van het echte experiment anders dan het einde van de verfilming (Das Experiment). Maar het geeft heel goed aan dat veel mensen in staat zijn te vermoorden. Zo zijn er overigens nog meer onderzoeken, die dat ook aantonen. Wel is het volgens mij zo dat allerlei factoren meespelen (zaken als bang zijn dat als je zelf niet hard genoeg optreedt, je zelf in de problemen raakt etc).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bekende experiment heet overigens het Stanford Prison Experiment. Overigens vermoorden ze niemand, maar er gebeuren wel andere zeer nare dingen.
Een van die andere onderzoeken die ik bedoelde is een experiment van Stanley Milgram, waarbij mensen stroomschokken aan een ander moeten toedienen, waarbij zeer veel mensen zelfs een dodelijke hoeveelheid gaven (maar in werkelijkheid was het een acteur die speelde alsof hij onder stroom stond, maar dat wisten zij zelf niet).
Ik heb ergens gelezen dat er een moordenaar zit in ieder mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*verstopt snel een bijl achter z'n rug*
"Is dat zo Koolwitje?" :P ;) ---- Neen klopt helemaal wat je zegt Koolwitje!!
+1 Wederom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankje Rick
Ieder mens is nogal absoluut, maar als mensen langdurig te kort komen raken ze op een hellend vlak. Ook sociale druk kan maken dat mensen op dat vlak belanden.
Je kunt het alleen moeilijk toetsen al zie je in testen als die van Milgram en de bovengenoemde hoe gemakkelijk veel mensen daar geraken en ook werkelijke situaties zoals de genocide bij de Hutsies en Tutsies en in Sebrenica waar vredig met elkaar levende buren elkaar ombrachten alleen onder sociale druk.
Maar voor ieder zal de drempel verschillend zijn, het is niet op voorhand te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens met de meeste antwoorden hier, toch denk ik dat de vraag meer bedoeld of elk mens een ander mens zou kunnen doden. Antwoord: ja, maar er zijn maar heel weinig die daar zelf nog mee kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je herkent slechte kanten bij een ander omdat die ook bij jezelf aanwezig zijn. De aard van het beestje is geneigd tot alle kwaad. Zo lang we dat blijven ontkennen, komen we niet veel verder met 'verbeter de wereld en begin bij jezelf'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, als de omstandigheden er maar zijn. Ofwel de juiste parameters. Op het moment dat je moet doden om zelf te overleven zal het gros dit gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, want het ligt aan de omstandigheden waarin je leeft / bent opgegroeid / die je meemaakt. Denk simpelweg aan de vreselijke zaken die in een (burger)oorlog kunnen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk als het er echt op aan komt een mens instaat is een ander te doden en dat heeft denk ik te maken met zelfbehoud

zelf ben ik jaren door mijn ex lichamelijk en geestelijk mishandeld, de kinderen waren er vaak getuige van dus toen heb ik denk ik op een moment dat hij me weer zoooooooooo voor het blok zette een groot slagers mes uit de la gegrepen en het op zijn borstkas gezet en heel stellig tegen hem geroepen; dit is de laatste keer geweest dat je me aangeraakt hebt want de volgende keer kan je het niet meer na vertellen

nu ik er nog over nadenk voel ik weer die woede in me opkomen en dat ik dus werkelijk instaat ben als het er op aankomt een mens te doden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uit pure wanhoop,onderneem je zo'n actie,want je wilt dat het stopt...en dan is dit de enigste uitweg....ik kan het mij voorstellen dat je zo handelt,gelukkig is het nu je ex en hopenlijk heb je last meer van hem...
"Is ieder mens in staat te moorden?"

Naar mijn mening wel, op de uitzondering na;
behalve als men daar niet toe in staat is.

Een voorbeeld:

Wanneer men lichamelijk,
van kop tot teen, verlamd zou zijn,
dan is men, in de praktijk,
niet in staat om te moorden;

maar wanneer de geest
zonder problemen zal functioneren,
dan is men wél in staat om te moorden,
in zijn/ haar gedachten en gevoel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als de omstandigheden er maar zijn, zoals in de oorlog wanneer je ziet dat je vriend voor je neergeschoten wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In iedereen schuilt een moordenaar, maar voor de één moeten de omstandigheden om tot zo’n daad te komen veel extremer zijn dan voor de ander.

Daarbij speelt genetische aanleg een grotere rol dan factoren van de sociale omgeving.
Dus de ene mens wordt met een " korter lontje" geboren dan de ander.
Dat laatste blijkt bijvoorbeeld uit een onderzoek waarbij twintigduizend adoptiekinderen zijn onderzocht naar hun criminele loopbaan. Zij blijken veel meer karakteristieken van de biologische ouders dan van de adoptie-ouders te hebben.

Dus ik zeg ja... ieder mens is in staat te moorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja absoluut.

Het voorbeeld wat je geeft is goed.
Ik heb (nog) geen kinderen maar ik kan me goed voorstellen dat als iemand die wat doet, dat je jezelf niet meer weet te beheersen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik zie wat er vroeger en nu in oorlogen gebeurt (ik ga geen griezelverhalen ophangen, die zijn algemeen bekend) dan kom ik niet tot een andere conclusie dat IEDEREEN onder bepaalde omstandigheden kan moorden. Taaltechnisch (juridisch) moeten we eigenlijk niet over moorden spreken maar over doden. Moorden doe je met voorbedachte rade en wordt veel zwaarder bestraft dan doden (doodslag). In oorlogen is nauwelijks sprake van moorden in juridische zin.
Als we de vraag dan ook letterlijk nemen, dan moet mijn antwoord toch iets genuanceerder geformuleerd worden. Als er sprake is van voorbedachte rade denk ik dat niet ieder mens daartoe in staat is.

Zelfs kinderen zijn in staat te doden. Ik refereer aan de kindsoldaatjes in Afrika die de gruwelijkste misdaden plegen. Arme kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, de mens is tot meer in staat dan hij of zij zelf denkt of zich kan voorstellen. Zelfs moorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou inderdaad kunnen.
Ieder mens moet zijn strijd leveren, tussen geest en beest.
Belangrijk is denk ik dat alles in harmonie is met elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ieder mens in bepaalde situaties in staat is om te doden. Wanneer er echt iets vreselijks is gebeurd met een van je dierbaren dan is het zeker mogelijk dat mensen in staat zijn om de dader te vermoorden.

De een heeft alleen misschien meer problemen met de verwerking van de moord, maar dat is alles.

Wanneer iemand bijv. mijn dochtertje zou verkrachten dan zou ik geen enkele moeite hebben de dader te vermoorden (en daarvoor te martelen).
En dit zit niet in mijn aart maar het komt er gewoon bij de meeste mensen uit in dergelijke situaties.