Is er een stoornis waarbij je NIKS aan emoties voelt?

Dus dat je niet boos kan zijn, niet blij, niet verbaasd, niet verdrietig, etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
60K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag!
dat klinkt echt onmenselijk gewoon...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ook het gevolg zijn van het gebruik van antidepressiva. Dan is het dus geen stoornis maar een bijwerking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
....dan lijkt het net of je leeft als een zombie....
Dus dan voel en begrijp je niet wat liefde is. Dat moet een nachtmerrie zijn. Maar dan niet voor diegene want die zal er niks van merken. Heel onwerkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh en een punt erbij!

Antwoorden (12)

Ik ken zo iemand. Heel vervelend vooral voor de omgeving. Die persoon kan ook geen sympathie en inlevingsvermogen tonen. Het enige wat die persoon kan doen is rechtdoor leven en leren dat sommige dingen niet kunnen. Emotieloze mensen kunnen helaas geen normaal sociaal leven opbouwen. Ik weet helaas niet hoe deze stoornis heet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoezo een min? Motiveer..
Mijn verhaal is gebaseerd op een eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor de compensatie geef ik een +1.
snap de min ook niet helemaal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx eline en visara! De persoon die ik beschrijf voelt ook geen woede of angst.. Helaas.
Je kunt het zelfs leren, sommige mensen stoten emoties gewoon af na gebeurtenissen
12 jaar geleden
Meestal is het een symptoom van een psychische stoornis.
Dan noemen ze het afgevlakt gevoel of verstoorde affectregulatie.
Meestal is dit een periode en niet blijvend en het is in verschillebde gradaties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hersenen kunnen beschadigd zijn (cva, tumor, ...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de psychiatrie is dit de definitie van een psychopaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja die bestaan!
je bent dan apathisch. Apathie is de psychologische term voor een vorm van ziekelijke onverschilligheid. Mensen die apathisch gedrag vertonen, laten weinig emoties zien, lijken nergens zin in te hebben en komen totaal niet enthousiast over. Ze zitten het liefste op de bank zonder iets te doen, het is bovendien moeilijk om een gesprek met ze te voeren. Een persoon lijkt de kracht niet op te kunnen brengen om te reageren op zijn sociale, emotionele en geestelijke leven. Apathie wordt soms onterecht aangezien voor luiheid

Bij welke stoornissen/ziekten kan apathie voorkomen?
Anorexia Nervosa
Autisme
Depressie
Uitputtingsverschijnselen
Dementie
Frontaal syndroom (soort hersenletsel)
Traumatische ervaring
Alzheimer
Korsakoffsyndroom
Schizofrenie
Ziekte van Creutzfeldt-Jakob
Ziekte van Huntington
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kan het ook dat je wel emoties laat zien maar dat ze niet echt zijn, dat je wel reacties na kan doen maar dat je er verder zelf niks bij voelt?
Nee, ik denk niet dat dit bestaat. mensen kunnen apatisch zijn, katatonisch (binnenin opgesloten en afgesloten van de buitenwereld), autistisch, etc, maar van binnen voelt men altijd íets, hoe vaag ook. We hebben als mens altijd gevoel, hoe het soms ook verdrukt wordt.
Heb zelf bij de GGZ de ervaring gehad dat mensen die niets leken te voelen en daar later uit kwamen, zeiden dat ze van binnen in paniek waren omdat ze zich niet konden uiten.
Dat het er niet uit komt wil dus absoluut niet zeggen dat er ook geen gevoel in zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens! Zonder gevoelens heb je geen levenslust meer. Je kúnt dan niet meer leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat denk ik ook ja :) moet er in elk geval niet aan denken om niks te kunnen voelen
Ja dat bestaat, ik ken iemand die dit heeft, deze mensen kunnen wel boos blij verbaasd etc zijn, maar laten dit (nauwelijks) merken aan de buitenwereld, het is dus voor ons moeilijk om te bevatten wat er in hen omgaat, en ze vertellen het je ook niet.
De persoon die ik ken kan hier aardig mee functioneren (hij weet wat er door de maatschappij van hem verwacht wordt en gedraagt zich daarnaar) Als je heel erg boos op hem bent, staat ie je uitdrukkingsloos aan te staren en zal niet verbetering laten zien (hij snapt niet eens waarom je zo reageert) Pijn voelt ie amper, staat rustig met zijn hand op de bbq geleund tot iemand stank opmerkt.

Deze persoon kan zich ook niet inleven in een ander.
Zegt rustig tegen een meisje dat ze een vetklep is met geen gevoel voor kleding stijl, zonder ook maar een moment te denken aan haar gevoelens. (wij zouden zeggen dat ze volslank is met een aparte smaak voor kleding)
Wel heeft dit als voordeel dat hij altijd eerlijk is en nooit tegen je zal liegen om je gevoelens te sparen, als hij vind dat je zanikt of zeurt zal ie dit ook meteen melden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ik voel mij ook zo (en eig. mijn hele leven al)
Er is een verhaal van een man die een spoorstaaf door zijn hoofd kreeg, en dat overleefde. Veel emoties kon hij door deze hersenbeschadiging niet meer voelen. Bij iemand anders was de amygdala verkalkt. Zij kon geen angst meer voelen, maar wel nieuwsgierigheid.
Ik weet het antwoord niet, maar omdat emoties de richting in de leven aangeven, lijkt het mij, dat dit niet kan. En wie weet zijn veel hersengebieden actief met emoties, en is het leven zonder zelfs fysiek niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de meeste antwoorden die ik lees wordt iets gezegd als: "Ja, want er zijn mensen die zich niet kunnen inleven in anderen" en varianten hierop.
Maar dat is niet de vraag!
De vraag is niet of er mensen bestaan die een aantal emoties niet ervaren, de vraag is of er mensen zijn die HELEMAAL geen emoties ervaren.

Ik denk dat daar een voorbeeld van bestaat.
Oliver Sacks beschrijft patiënten van een mysterieuze ziekte waarin mensen in een soort zombietoestand verkeerden.
Deze mensen beschreven, nadat Sacks deze mensen na een halve eeuw uit hun zombietoestand haalde, dat ze zich de decennia van stil voor zich uit staren wel herinnerde, maar dat ze nergens iets bij voelde. Als ze gevoerd werden aten ze, maar dat ging automatisch.
Voor iedereen is dit boek een aanrader!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Het is mogelijk dat er ongelooflijk veel emoties niet meer bestaan, maar er bestaan er nog. Stel je het eens voor, zonder gevoelens eet je niet, want je hebt geen verlangen naar eten. En zelfs nadenken gaat niet, want in je gedachten aan van alles en nog wat waar je je zorgen om maakt, of leuk vind of je interesseert. Zorgen is een gevoelen, blijdschap ook (iets leuk vinden maakt je blij) en interesse ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al 17 jaar geen emoties. Nooit blij, vrolijk, gelukkig, verliefd, verdrietig, melancholiek.etc. Ik kreeg dit door een burn-out tijdens mijn studie. Ik had in die tijd heel veel stress en slechte slaap. Dit had een depressie tot gevolg. Later raakte ik ook in een psychose, en vanaf die tijd kreeg ik medicatie voor beide aandoeningen. Vanaf die tijd heb ik geen emoties meer gehad. Ik heb ook andere medicatie geprobeerd, zonder effect. Ik ben een vechter en ben nooit bij de pakken neer gaan zitten. Ik sport heel veel en ik heb ook wat vrienden. Ik proef wel of eten lekker is. En een douche ervaar ik ook als prettig. Omdat ik het idee dat er over dit onderwerp niet zoveel bekend is heb ik er een website over gemaakt.
Www.gevoelsblind.nl