Wat is de toekomst voor goede vraag ( hoe zie jij dit )?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dan bedoel ik dat in de vorm wat er zal gaan veranderen .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zie bij GV een aantal nadelen die in het begin niet opvielen, maar later steeds meer de kop zijn gaan opsteken.

Eén zo'n nadeel is de kliekvorming onder de deelnemers. Ik krijg het gevoel dat er diverse "kliekjes" ontstaan die elkaar punten toespelen en die hun "tegenstanders" gezamenlijk aanvallen. Dat is geen fijne ontwikkeling, het haalt de lol er flink af.

Er spelen ook sociaal-politieke motieven mee. Daardoor verschuift de nadruk van het uitwisselen van kennis en/of standpunten, naar het voeren van een strijd.

Ik ben zelf het slachtoffer geworden van zo'n strijd, waarbij het er steeds harder aan toeging - zodanig dat ik nu veel minder actief ben op GV dan voorheen, met dit als reden. Bepaalde soorten vragen laat ik zelfs helemaal liggen - ik heb geen zin meer nogmaals mijn snavel te branden.

Los van het bovenstaande zie ik veel onvrede over de minduimers. Dit speelt zowel bij mijzelf als bij andere GV-ers. Ik heb ooit de term minkukels bedacht voor mensen die ongefundeerd minnetjes uitdelen. Tegenwoordig zie ik ook de zogenaamde wrokmin voorbijkomen: iemand wordt dan een paar dagen lang "bestraft" omdat hij ooit eens een antwoord gaf waar iemand het niet mee eens was. Soms gaat het daarbij om aantoonbaar juiste antwoorden, maar dat is bij dit soort wrokgevoelens niet van belang.

Als ik dit zo bekijk, zie ik in de toekomst een GV waarbij de mensen van het eerste uur het teleurgesteld laten afweten. De moderatie zal wel voorkomen dat het een echte scheldsite wordt. Dan blijft slechts één mogelijke toekomst over voor GV: het zal een site worden waar een beperkte geloofsgroep zich thuis zal voelen.

Hiermee bedoel ik dat het geloof beperkt is, niet dat de groep klein zal zijn. Best mogelijk dat er tienduizenden deelnemers komen. De diversiteit van de begindagen zal echter verdwijnen. Het zal een groep worden die het roerend met elkaar eens is. GV zal een plek worden waar deze groep heerlijk onder elkaar kan zijn. Of de vragen en - vooral - de antwoorden nog niets met de realiteit te maken hebben, is daarbij minder relevant.

De enige manier die het beheer van GV heeft om dit te voorkomen is de ergernissen, waarvan zij op de hoogte zullen zijn, aan te pakken.

Aan de andere kant is reeds genoemd dat je uit commercieel oogpunt beter een grote homogene groep gebruikers kunt hebben, dan een kleinere groep die veel meer breedte heeft en veel meer kennis kan uitwisselen. ik vrees dat voor Ilse Media de commercie de doorslag zal geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Hoopvol,er komen steeds meer nieuwe mensen bij.
Dat wil niet zeggen dat het niveau stijgt.
Ik hoop dat je in de toekomst alleen een min kunt geven als je een toelichting van die min geeft.
Dus niet meer anoniem minnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In aanvulling op het bovenstaande. Ik hoop dat er niet meer diezelfde vragen in andere bewoordingen kunnen worden geplaatst. Ook zou het fijn zijn als er niet telkens zaken kunnen worden gevraagd die heel simpel te googelen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie wel een goede toekomst voor G.V, alleen hoop dat in de toekomst de +duimpjes op een andere plaats komen dan de -duimpjes í.v m "uitschieten".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voorzie een minder rooskleurige toekomst.
Steeds meer mensen die in mijn ogen iets extra's toevoegen door goede antwoorden lijken verjaagd te worden. Hetzij ontmoedigd door het in hun ogen willekeurige moderatie-beleid, hetzij doordat sommige gebruikers genoegen schijnen te putten uit het ongefundeerd aanvallen van de antwoorders middels reacties.
En dan heb ik het nog niet over het min-beleid gehad, waarbij goede antwoorden gemind worden omdat het antwoord gegeven is door iemand waar een ander iemand blijkbaar een hekel aan heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hopelijk moet men in de toekomst voor zowel een positieve als negatieve beoordeling een toelichting geven.

Vaak wordt er een positieve beoordeling op een antwoord gegeven omdat men het ermee eens is, maar het antwoord alleen maar het geven van een mening is en geen antwoord op de vraag. En uiteraard wordt er dan ook een negatieve beoordeling gegeven aan de meningen waar men het niet mee eens is.

In de toekomst zal het mogelijk moeten worden om aan te kunnen geven wat een slechte vraag is. Want pas dan kan deze site tot zijn recht komen.

En hopelijk stopt men met antwoorden op een eigen interpretatie van de vraag en gaat men eerst zoeken naar een context en denkt men na voor te antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik hier openlijk antwoord op ga geven,zal dat antwoord ongetwijfeld verwijderd worden,omdat het kritiek op de moderatie zal bevatten.
En dat mag niet,maar in het algemeen vind ik dat het bergafwaarts zal gaan! Helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nivo van de vragen en de antwoorden zal steeds lager worden. De scherpte zal er vanaf gaan tot er alleen nog naieve en zinloze vragen over blijven. Op een bepaald punt zal ilsemedia deze site moeten sluiten voor gebruikers en met een nieuwe groep mensen aan de slag moeten gaan omdat alleen nog een kerngroep met matige kennis en lange tenen op deze site over zal blijven.

Waarom ik dit verwacht? Een aantal gebruikers heeft persoonlijk afscheid genomen. De laatste dagen hebben een aantal van de top 20 gebruikers, welke reeds sinds de eerste maanden actief waren, hun account vanwege de volgende redenen verwijdert.

Door selectieve moderatie worden vragen en antwoorden die op enige manier een minder positieve houding hebben op zaken als religie danwel levensovertuigingen worden verwijdert. Een ander veel gehoorde reden is dat de antwoorden die verifierbaar correct zijn als fout worden bestempelt door mensen met een eigen agenda. Daanraast is er een groep gebruiker aan het ontstaan die op persoonlijke mening mensen aanvalt en het niet bij een inhoudelijke discussie kan houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zal er niet veel er aan veranderen. Maar wel een goed toekomst zie ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dit moment eerlijk gezegd niet zo'n rooskleurige.
Hoewel je zou verwachten dat met steeds meer deelnemers de site in de lift zou komen , lijkt het tegendeel waar.

Er komt heel langzaam, stapje voor stapje steeds minder ruimte voor keiharde wetenschap (wat op een site die beoogd kennisvermeerderend te zijn toch minimaal DE leidraad zou moeten zijn, althans in het beschaafde deel van de Westerse wereld) , en er komt steeds meer ruimte voor mensen met de meest vage, middeleeuwse, ononderbouwde, pseudo-esotherische en religieuze denkbeelden, die vaak absoluut niet meer passen in deze tijd.

Door de vrijheid van meningsuiting die ook hier geldt is er natuurlijk geen enkel beletsel dergelijke kolder hier uit te kramen, maar iedere vorm van tegengas hierop wordt steeds minder getolereerd en zelfs weggemodereerd, wat minimaal te denken zou moeten geven. Daarmee verliest de site natuurlijk in moordtempo haar kennisvermeerderende karakter, de enige kennisvermeerding die er nog echt in zit is tot je verbazing kunnen constateren wat een kromme denkbeelden zelfs in 2010 in Nederland nog de ronde doen, en jezelf daarmee dringende vragen stellen over het niveau van het onderwijs en de media.

Voor mij is de echte uitdaging er allang af, en beantwoord ik nog slechts incidenteel vragen, omdat alle antwoorden die minimaal nog een beetje hout snijden onmiddellijk en in groten getale worden gemind. Daarmee heb je dus wel de zelfreinigende / zelfsturende werking die elk forum heeft, alleen beslist niet in een richting die mij - en velen met mij - bevalt, en zien we de laatste tijd ook waardevolle deelnemers van de gebruikerslijst verdwijnen. En in rap tempo.

Of GV daar iets mee moet of wil doen is uiteindelijk natuurlijk aan GV, evenals de wijze waarop en de richting waarin, maar ik hou eerlijk gezegd op dit moment mijn hart vast. In juni maak ik mijn eerste jaar hier vol, maar dan is GV allang niet meer wat het toen was. Eerlijk gezegd is het dat nu al niet meer.